Auto’s stoten fijnstof en NOx uit, rijden op fossiele brandstoffen en er zijn grondstoffen nodig voor de productie, het onderhoud en de afvalverwerking. parkeerplaatsen nemen een groot deel van onze openbare ruimte in beslag ten koste van mogelijke recreatie en openbaar groen. Verder maken auto’s herrie: het aantal huishoudens dat te maken heeft met geluidshinder (>50 dB) neemt toe. Het is zeer ongewenst dat het aantal auto’s en het jaarlijks aantal gereden kilometers nog verder toeneemt. In de meeste gemeenten is het openbaar vervoer het belangrijkste alternatief voor de auto. Andere alternatieven zijn (elektrische) fietsen, taxi, autodelen, en autoverhuur. Om deze alternatieve vervoerswijzen te stimuleren hebben we behoefte aan nieuwe en positieve instrumenten. 1.2 De markt en duurzaamheid Het verduurzamen van de markt is lastig. In deze haalbaarheidsstudie beschrijven we een instrument dat zowel de aanbodzijde als de vraagzijde stimuleert voor duurzaamheid te kiezen. Duurzaam is hier breed gedefinieerd: naast planet vallen ook people en profit eronder. 1.2.1 Beïnvloeden van consumenten In de jaren ’90 heeft het maatschappelijk middenveld, het ministerie VROM en agentschap NOVEM (nu AgentschapNL) aangetoond dat mensen in hun rol als consument vaak andere keuzes maken dan in hun rol als burger. In mijn rol als burger doneer ik bijvoorbeeld aan een maatschappelijke organisatie die duurzame visvangst nastreeft, maar als consument kies ik voor het goedkope, niet duurzame visproduct. In de literatuur tref je de volgende belemmeringen voor duurzame consumptie bij deze groep aan: • De functie van het product staat voorop. De consument wil een wasmiddel dat goed wast; als het daarnaast ook goed is voor het milieu is dat mooi meegenomen, maar geen reden om het te kopen. Overigens kan milieuschadelijkheid soms wel een reden zijn om niet tot aanschaf over te gaan. • De gepercipieerde prijs van duurzame producten is hoog. Geïnteresseerde consumenten hebben een positieve attitude tegenover duurzame producten, maar hebben een geringe bereidheid een meerprijs te betalen. Vaak zijn duurzame producten duurder dan de niet-duurzame, voornamelijk door het gebrek aan massa in de markt. Het prijsverschil met gangbare producten moet dus niet te groot zijn. Overigens gaan consumenten er vaak ten onrechte van uit dat groene producten altijd duurder zijn. Voorbeelden waar het duurzame alternatief uiteindelijk goedkoper is, zijn energiezuinige CV-ketels en spaarlampen. 6 Pagina 11

Pagina 13

Scoor meer met een webwinkel in uw uitgaves. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijsmagazines online.

453 Lees publicatie 147Home


You need flash player to view this online publication