34 42 Vanuit de solidaire economie wordt uitgegaan van een breder begrip van welvaart dan in het huidig economisch gebruik. 43 Onbetaald huishoudelijk werk en zorgfuncties, vrijwilligerswerk, menselijke behoefte aan natuur, cultuur, schoon milieu. zich hebben om zich van een langdurig voortbestaan te garanderen. Bij ‘bronnen van bestaan’ worden menswaarden gezien als alles wat betrekking heeft op fysieke, intellectuele en emotionele mogelijkheden en capaciteiten van alle mensen om producten en diensten voort te brengen (Keune, Elzinga & Ruyter, 2006). Voorbeelden zijn lichaamskracht om voedsel te bereiden of kinderen te baren, en het menselijk intellect waarmee nieuwe uitvindingen worden gedaan. Natuurwaarden hebben betrekking op de mogelijkheden van natuur en milieu om het menselijk bestaan en productie mogelijk te maken. Voorbeelden hiervan zijn de zon die energie verschaft en vruchtbare aarde die bewerkt kan worden (Keune, 2005). In Figuur 2 wordt ook het begrip ‘gestolde waarden’ genoemd. Hieronder worden de benodigde productiemiddelen zoals halffabrikaten, machines en gebouwen verstaan. ‘Welvaart’42, omschrijft de kwantiteit en kwaliteit van het bestaan van mensen en de kwantiteit en kwaliteit van het bestaan van natuur en milieu. Primair gaat het bij ‘welvaart’, uitgedrukt in menswaarden, over bestaanszekerheid zoals het hebben van voedsel, kleding, gezondheidszorg en ontspanning. Bij ‘welvaart’ uitgedrukt in natuurwaarden kan gedacht worden aan herstel van de natuur, schone lucht en water, biodiversiteit maar ook aan de ontwikkeling van milieuontlastende technieken. Als laatste wordt in Figuur 2 onderscheid gemaakt tussen geldeconomie en de non-geldeconomie. Binnen bestaande economische modellen en verhandelingen wordt niet tot zeer beperkt rekening gehouden met onderdelen van de economie die moeilijk of onmogelijk in geldwaarden zijn uit te drukken.43 Dat heeft tot gevolg dat belangrijke onderdelen van de economie niet worden meegenomen in berekeningen zoals het BBP, maar ook niet in modellen en onderzoeken waar economisch beleid op is gebaseerd. De solidaire economie corrigeert dit door verschillende alternatieve welvaartsindicatoren te gebruiken. Vanuit werkgroep Vóór de Verandering is in dit kader een voorstel geschreven voor de ontwikkeling van een duurzame en solidaire Meta Economische Verkenning (Keune et al., 2006). Tot slot, solidaire economie wordt gestuurd op basis van de politiek uitgedrukte wil van mensen. De solidaire economie wordt gekenmerkt door democratie, decentralisatie en zelfvoorziening. Niet enkel wordt gekeken naar lokale of nationale belangen, maar bij afwegingen worden tevens de mondiale belangen meegewogen. Mensen en collectieven krijgen de verantwoordelijkheid om de eigen en directe omgeving in te richten en gestalte te geven, terwijl tegelijkertijd coördinatiemechanismen noodzakelijk blijven (X min Y, 2001). Principes – Beleid Voor het vinden van een nieuw en duurzaam evenwicht worden de hierboven beschreven bronnen van bestaan en welvaart tegen elkaar afgewogen. Wat staat ons ter beschikking en wat zijn de behoeften van mens en natuur? Relaties tussen bronnen van bestaan en het algemeen welzijn worden in kaart gebracht door een overzicht te maken van productie (aanwending) en distributie c.q. consumptie. Hierbij wordt de verdeling van aangewende producten over verbruikende sectoren en consumenten aangegeven. Evenals bij het participatieve economie-systeem het geval is, wordt ook hier in kaart gebracht waar er sprake is van overvraging of van overaanbod. Vervolgens wordt Pagina 41

Pagina 43

Voor PDF's, online boeken en mailings zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw clubbladen.

393 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication