Samenvatting 1 Inleiding De visserijsector heeft het moeilijk. Sedert het begin van deze eeuw is de vloot naar aantal schepen met 15% en naar motorvermogen met 30% afgenomen. Het aantal bedrijven is in die tijd teruggelopen met circa 15% en omvat nu nog circa 400 bedrijven. Ook op de langere termijn zijn geen duidelijke groeimogelijkheden voor de primaire activiteit van de visserij (jacht op vis) aan te geven en moet eerder rekening gehouden worden met een verdere krimp, onder meer vanwege maatregelen in het kader van de vangst eperking en het streven naar b duurzame visserij. De huidige visserman is vooral vakman. Andere aspecten van ondernemerschap, zoals het ontwikkelen van visie, managen, zoeken van een markt, innoveren en nemen van risico’s, zijn veel minder ontwikkeld. Het Visserij Innovatie Platform (VIP) heeft de ambitie dat de Nederlandse visser op de Noordzee zijn activiteiten verbreedt en op den duur een multipurpose maritiem ondernemer wordt. Doel van het onderzoek Dit onderzoek heeft tot doel een beeld te schetsen van de kansen die er liggen voor de ondernemer in de kottervisserij op de lange termijn (termijnfocus 2025) om nieuwe markten te betreden, aanpalend aan de activiteiten van de Noordzee-visserij. Dit met het oog op het behoud van de waarde van de visserij voor de Nederlandse samenleving, zowel vanuit bedrijfsmatig visserijperspectief, vanuit kennis- en vaardighedenperspectief, vanuit werk elegenheidsperspectief als vanuit g cultuur-historisch perspectief. Pagina 8

Pagina 10

Scoor meer met een webwinkel in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden lesboeken online.

360 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication