Tabel 2: Omzetniveau en -ontwikkeling in de aanpalende sectoren van de visserij, 2002-2007. Bron: EIM, mede op basis van PRC, LEI-DLO, CBS. niveau (mln. €) 2007 Zeevaart Binnenvaart Reparatie/onderhoud zeeschepen Maritieme dienstverlening op zee Offshore (olieservicebedrijven) Waterbouw Recreatie op zee Waterbeheer Zeebouw Overige activiteiten Totaal 5.040 1.700 275 500 4.000 1.600 150 <10 ≈0 ≈0 13.270 ontwikkeling marktkansen (% per jaar) tot 2015 2003-2007 -1,3% 6,9% 12,2% 3,1% 9,1% 3,5% -1,3% 2,5% ? ? 3,9% laag laag laag goed goed laag goed redelijk redelijk wisselend gemiddeld Kansen: De marktkansen zijn ingeschat tijdens de groepsdiscussie op basis van rapportcijfers, waarbij <6 = laag; 6-7 = gemiddeld en > 7 = goed. Wel zijn voor de uitoefening van de kansrijke activiteiten aanvullende investeringen nodig om de activiteiten mogelijk te maken, zoals aanpassingen op het schip, en om aan de veiligheidsvoorschriften te voldoen. Soms is ook aanvullende apparatuur en uitrusting nodig. De huidige competenties van de doorsnee-visserman, die vooral verband houden met vakmanschap, zijn voor een ondernemer die op meerdere terreinen actief is (de multipurpose ondernemer) onvoldoende om kansrijk op nieuwe markten te opereren. Om te overleven in een veranderende markt moet de visser zich ontwikkelen tot een modern ondernemer. Deze vernieuwing is een langetermijnopgave. Dit vergt deels andere competenties dan alleen vakmanschap. De belangrijkste competenties zijn: • Oog hebben voor marktkansen, • Planmatig werken, • Doelmatig werken met goede budgettering, • Klantgericht hospitality management, • Onderhandelen over contracten, • Kritisch zijn en alert op veranderingen, • Creatief zijn en durf tonen, • Netwerken en samenwerken, • (Toekomst)visie waarbij strategische keuzes worden gemaakt, • Bereidheid om je gewoonten aan te passen aan de markt. Sommige vissers hebben deze competenties voor een (belangrijk) deel zelf. Andere competenties moeten geleerd worden. Om dit te bereiken, zal het visserijonderwijs in de nabije toekomst meer aandacht moeten schenken aan het verwerven van bovenstaande competenties. Een goede samenwerking tussen sector en onderwijs is hierbij cruciaal. Soms zijn daarnaast aanvullende cursussen nodig om nieuwe activiteiten goed en veilig uit te kunnen voeren. Bij recreatie en educatie op zee zijn sociale vaardigheden onmisbaar. Pagina 51

Pagina 53

Interactieve digitale catalogus, deze folder of clubblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van internet brochures.

360 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication