5.4 Maritieme dienstverlening op zee De maritieme dienstverlening behelst een groot scala aan activiteiten. Het omvat onder meer bergings- en duikwerk, sleepdiensten, bunkering en scheepsleveranciers, keuring en controle, verzekering en schade-expertise, maritiem onderzoek en consultancy. De maritieme dienstverlening heeft een omzet van circa 1,2 miljard. Vissersschepen zijn inzetbaar voor het bergings- en duikwerk, sleepdiensten, bunkering en scheepsleveranciers, keuring en controle, en maritiem onderzoek. De activiteiten op zee hebben een omzet van € 500 miljoen. De sector maakt een gemiddelde omzetgroei door van circa 3,5% per jaar. De afgelopen jaren wordt er in toenemende mate gebruik gemaakt van vissersvaartuigen voor seismologisch onderzoek, berging en sleepdiensten. Een voorbeeld is rederij Bakker op Terschelling, die naast visserij ook actief is op het terrein van berging. Hiervoor zijn kotters aangepast. Voor berging is het nodig dat er een hydraulische kraan wordt gemonteerd. Het schip moet wel aan regels voldoen en een klassering hebben. Het bergings- en duikwerk wordt onder meer uitgevoerd in opdracht van Wijsmuller. Het gaat om berging van wrakken, scheepsladingen (o.a. metaal) en het lokaliseren van overboord geslagen containers. Een probleem hierbij is de wet- en regelgeving. Niet elk schip mag zonder meer actief zijn op het gebied van berging. Het schip moet aan een aantal regels voldoen, wil het een klassering krijgen. Hierbij speelt onder andere de ouderdom van het schip een rol. Ook andere obstakels kunnen worden opgevist door de vissers. Momenteel worden stenen opgevist in de monding van de Theems (Verenigd Koninkrijk). Verder worden wel vissersschepen ingezet voor het schoonhouden van reden en andere ankerplaatsen. Ook worden ex-vissersschepen ingezet voor sleepactiviteiten. Voor sleepactiviteiten zijn vissersschepen uitstekend geschikt, omdat ze in feite al voor sleepwerk (met netten) zijn gebouwd. In feite is een vissersschip een sleepboot met een wat ander uiterlijk dan een normale sleepboot. Een voorbeeld is Sleepdienst Van Aerde uit Sas van Gent, die voor de sleepactiviteiten een kotter inzet (Hendrik 3). In de interviews is het idee geopperd om vissersschepen ook in te zetten voor de marine en kustwacht. Voor de inzet als sleepboot zijn wel enkele aanpassingen nodig, omdat het vissersschip anders bij zijwaarts slepen om zal slaan. Kotters kunnen ten slotte ook worden ingezet voor reddingswerk. Benodigde investeringen 29 Het schip moet (voor berging) een andere klasse certificering hebben. Voor sleepwerk zijn aanpassingen nodig om te voorkomen dat het schip bij zijwaarts slepen omslaat. Nieuwe competenties De visserman moet allround ondernemer zijn. Hij moet met name zicht hebben op marktkansen, onderhandelen over de prijs en goed Pagina 36

Pagina 38

Scoor meer met een web winkel in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden flyers online.

360 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication