5. Mogelijkheden op nieuwe aanpalende markten 25 Om een beeld te krijgen van mogelijkheden op nieuwe aanpalende markten is een literatuurscan uitgevoerd, onder andere op basis van marktverkenningen en jaarverslagen van enkele bedrijven die actief zijn in aanpalende markten. Daarnaast zijn interviews gehouden met bedrijven die in aanpalende markten actief zijn, en met vissers die inmiddels gekozen hebben voor een verbreding. De gepresenteerde cijfers zijn vooral afkomstig van het PRC9, het LEI10 en het CBS. Het CBS is vooral gebruikt voor aanvullingen, een actualisering van de cijfers en het schetsen van een ontwikkeling. Voor een lijst van geïnterviewde personen wordt verwezen naar Bijlage 1. 9 Webers, Harry e.a., De Nederlandse Maritieme Cluster; Economische Monitor 2006, PRC, 2006. Smit, Menno e.a., De economische betekenis van de sportvisserij in Nederland, LEI, 2004. 10 5.1 Aanpalende markten en activiteiten Het Visserij Innovatie Platform (VIP) heeft op 3 november 2007 een workshop georganiseerd met de titel ‘Meer dan vissen alleen’, waarbij gediscussieerd werd over een verbreding van de activiteiten van de vissersbedrijven. Onder de aanwezigen bevonden zich naast vissers ook onderzoekers en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties. De workshop leverde ideeën op zoals ‘zeebeheer’, toerisme en energieproductie. Andere suggesties gingen in de richting van een onderzoeksfunctie, waarbij vissersschepen een dubbelfunctie vervullen: behalve als vissersschip ook als onderzoeksschip (bodemonderzoek). Pagina 32

Pagina 34

Heeft u een gebruiksaanwijzing, invender of online weekbladen? Gebruik Online Touch: reisgids online publiceren.

360 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication