Het rendement wordt dus groter naarmate het product van nettodagopbrengst en inzetbaarheid groter wordt en het geïnvesteerd vermogen kleiner. Het beste schip is namelijk niet het goedkoopste schip, maar het schip met de hoogste dagopbrengst en inzetbaarheid tegen de laagste kosten. ROI is dus een verhoudingsgetal en maakt het mogelijk om het Rendement op Investering voor de verschillende schepen en scheepstypen te vergelijken. Feitelijk wordt daarbij de nettodagopbrengst van de reder vermenigvuldigd met de inzetbaarheid, en gedeeld door de nieuwbouwkosten van het schip. Een factor die van groot belang is voor de ROI-waarde is dus ook de inzetbaarheid van het schip op jaarbasis. Dit onderwerp wordt in Paragraaf 2.6.2 behandeld. In Paragraaf 2.6.1 wordt allereerst uitgegaan van een ROI bij een (theoretische) 100% inzet van het schip op jaarbasis. Dit betekent dat een schip 365 dagen per jaar inzetbaar is voor werkzaamheden. In de praktijk echter wordt de inzet van werkschepen vanwege de zware weersomstandigheden op zee in het winterseizoen vaak beperkt tot de periode van maart tot en met oktober. In Paragraaf 2.6.2 wordt de ROI-waarde weergegeven bij een geschatte en meer realistische inzet. 2.6.1 Rendement Op Investering (ROI) bij 100% inzet In Afbeelding 5 is de ROI bij een 100% inzet van het schip weergegeven voor de verschillende scheepstypen en de verschillende scheepslengten. De ROI is een dimensieloos getal en geeft vooral het onderlinge verschil qua Rendement op Investering weer. Hoe hoger de ROI-waarde, des te beter het Rendement op Investering. Uitgaande van een 100% inzet van de schepen gedurende het jaar blijkt dat de AHTS over de gehele linie goed scoort qua rendement op het geïnvesteerd vermogen. De nieuwbouwprijzen in dit segment zijn relatief laag, terwijl de dagtarieven naar verhouding hoog zijn. Daarentegen scoort de PSV relatief laag. Het segment van kleinere PSV’s zonder DP-faciliteiten heeft de laagste ROI van alle onderzochte schepen. Voor Diving Support Vessels (DSV), Platform Supply Vessels (PSV) en Safety Standby Vessels (SSV) neemt het Rendement op Investering toe bij een toenemende scheepslengte. Dit verklaart ook de huidige trend naar grotere schepen in deze segmenten. Ook voor visserijvaartuigen neemt het Rendement op Investering toe met een toenemende scheepslengte. Dit is een interessant gegeven gezien de huidige trend naar kleinere vissersvaartuigen. Kleinere vissersvaartuigen staan vooral voor de uitdaging om de nettodagopbrengst te verhogen, om het Rendement op Investering te laten stijgen. 27 Pagina 36

Pagina 38

Interactieve online vakblad, deze PDF of handleiding is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar op uw website plaatsen van internet onderwijscatalogussen.

611 Lees publicatie 251Home


You need flash player to view this online publication