de druk om overheidstaken uit te besteden naar de markt steeds groter. Hoewel de belangen van de bestaande vloot en haar bemanning een grote rol spelen in de besluitvorming ter zake, wordt er ook binnen de overheid nagedacht om patrouille- en inspectietaken binnen de juiste kaders uit te besteden naar de markt om kosten te kunnen besparen. In die zin wordt de scheidslijn tussen dienstverlening voor de offshore-industrie en dienstverlening voor de overheid steeds dunner. Om deze businesscase verder te verfijnen en het rekenmodel te kunnen voorzien van accurate data, heeft Koers & Vaart B.V. op basis van gesprekken met marktpartijen, openbaar bronnenonderzoek, kennis van de scheepsbouw en de maritieme marksegmenten een overzicht gemaakt van de mogelijke marktsegmenten, scheepstypen, scheepsnieuwbouwprijzen, totale kosten, dagtarieven en rendementen voor de verschillende scheepstypen en bijbehorende activiteiten. Om de gegevens uit deze marktverkenning te kunnen vergelijken met de visserijsector, zijn er twee representatieve vaartuigen gekozen voor de platvissector, namelijk een Eurokotter met een lengte van 24 meter en een grotere zeegaande kotter met een lengte van 40 meter. Tevens is een visserijschip met een lengte van 50 meter gekozen dat kan functioneren als Multipurpose Support Vessel (MPSV) voor dienstverlening aan de offshore-industrie en/of de overheid, maar dat naar verwachting ook nog winstgevend kan worden ingezet in de visserij. Een eerste impressie van een dergelijk vaartuig wordt weergegeven in Afbeelding 1. Afbeelding 1: Artist’s impression van Multipurpose Support Vessel – waarmee óók kan worden gevist. 11 Voordat de marktverkenning verder vormgegeven zal worden, worden de genoemde scheepstypen uitgebreider beschreven om een beter begrip van de functionaliteit, de globale indeling en de uitrusting van elk scheepstype te krijgen. Pagina 20
Pagina 22Heeft u een reclamefolder, onlinepublisher of digi uitgaven? Gebruik Online Touch: folder online op uw website plaatsen.
611 Lees publicatie 251Home