55 Trends bij retailspaarprogramma’s Van multi-channel naar cross-channel Veel retailers hebben van oudsher een loyaltyprogramma om klanten te binden. En veel van dat soort programma’s zijn spaarsystemen: zegels, airmiles, bonuspunten, et cetera. Vaak worden meerdere systemen naast elkaar gebruikt, zowel online als offline. Tegenwoordig worden al deze kanalen door elkaar gebruikt: cross-channel. Je kunt zowel online als offline betalen, sparen en verzilveren. Alle systemen communiceren met elkaar en leveren een totaaloverzicht. Van fysiek naar mobiel Vrijwel iedere klant heeft tegenwoordig een smartphone en dat betekent dat steeds meer spaarsystemen ook via een app op je smartphone te gebruiken zijn. De app geeft in de winkel een overzicht van het spaarsaldo en waar dat in de winkel aan te besteden is. Een voorbeeld hiervan is de Scoupy-app (zie Afbeelding 6). Scoupy is een gratis app die gebruikers de beschikking geeft over 3.000 kortingsbonnen in hun onmiddellijke omgeving op bijna 2.000 locaties, waaronder retailwinkels, evenementen, attractieparken, hotels, bars en restaurants. Van algemeen naar customized Retailers hebben door digitalisering heel veel data verzameld over aankoopgedrag van klanten. Hierdoor zijn ze in staat een persoonlijk aanbod te creëren voor een individuele klant, waarmee ze interessanter en relevanter worden voor die klant. Dat betekent steeds minder vaak een aanbod van korting op allerlei producten, maar een specifiek aanbod van korting op producten die de individuele consument lekker vindt en nodig heeft op een bepaald moment. De Bonuskaart van AH heeft de mogelijkheden om zo’n persoonlijk aanbod te maken. Het probleem is nog wel dat de Bonuskaart niet ziet wie op dat moment de aankoop doet met de kaart en voor wie de boodschappen bedoeld zijn. Maar met het gebruik van de mobiel voor dit soort spaarsystemen wordt de kans dat deze consument zelf de aankoop gedaan heeft al een stuk groter. Van maatwerksysteem naar templatesysteem Spaarsystemen worden steeds gemakkelijker integreerAfbeelding 6 − Screenshots van het concept ‘Scoupy’. (Bron: Scoupy.nl). Pagina 54
Pagina 56Interactieve digi brochure, deze reclamefolder of onderwijsmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online plaatsen van online presentaties.
607 Lees publicatie 248Home