51 Businesscase Voor een berekening van een mogelijke omzet voor Schatzoeken is gekeken naar de cijfers van mobile gaming in Nederland. Dit omdat de kans het grootst is dat als een game gespeeld wordt in een natuurgebied, dit hoogstwaarschijnlijk op een mobiel platform gedaan wordt, en meer specifiek met een smartphone. Onder mobile gaming vallen verder apparaten als tablets, iPods of andere mobiele telefoons. Van de verschillende vormen van gaming groeit het mobile gaming erg snel. Deloitte voorspelde in 2010 dat de opbrengsten van mobile gaming in 2012 zo’n € 31 miljoen zou bedragen. Volgens Newzoo waren de werkelijke opbrengsten in 2012 uiteindelijk € 54 miljoen. Er zijn wel recentere cijfers beschikbaar over de gamesindustrie in Nederland, maar niet in openbare (gratis) rapporten. Vandaar dat hier uitgegaan wordt van de cijfers van 2012 en met wat aannames schattingen worden gemaakt voor de actuele stand van zaken. In 2012 speelden in Nederland 4,4 miljoen gamers via mobiele apparaten, en daarvan gebruiken 3 miljoen de smartphone. Ter vergelijking: in 2013 speelden 4,1 miljoen Nederlanders games op een smartphone, dus het aantal stijgt met 37%. Er is al eerder geconstateerd in dit rapport dat Nederlanders veel gratis spelen. Bij mobiele games is dat niet anders. Van de 4,4 miljoen mobiele gamers betalen er maar 900.000 voor hun game. Dat is 20,5%. Die zetten met elkaar wel € 54 miljoen om, wat per betalende gamer gemiddeld € 60 per jaar is. Bij gebrek aan cijfers zijn we er voor de berekening van uitgegaan dat het percentage betalende gamers voor gaming met specifiek alleen een smartphone gelijk is aan het percentage voor de overall categorie van mobile gaming: 20,5%. Dat geldt ook voor de omzet per betalende gamer; we gaan ervan uit dat een betalende smartphone gamer ook € 60 per jaar uitgeeft aan games. Deze gegevens, gecombineerd met een groeipercentage van 37% extra smartphone gamers in 2013, geeft een ingeschatte omzet voor 2013 van gaming via smartphones van € 50,5 miljoen (zie ook Tabel 3). Om een inschatting te kunnen maken van de mogelijke omzet van Schatzoeken is een aantal aannames gemaakt. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de aannames niet gebaseerd zijn op de ervaringen uit een vergelijkbaar spel, omdat zo’n spel voor natuur nog niet bestaat en er geen cijfers bekend zijn van een real-life adventure game als U-SPY. Voor de berekening is uitgegaan van jaarlijks 200.000 gamers, van wie de betalende gamers (20,5%) ongeveer € 5 per jaar aan Schatzoeken uitgeven. De jaarlijkse omzet van Schatzoeken wordt daarmee ongeveer € 2 ton, wat weer 0,4% van de omzet van 2013 is. Voor de natuursector zelf is het natuurlijk van belang of gamers vaker terug gaan komen en allerlei nevendiensten afnemen, zoals horeca of vakantiehuisjes. Er kan van uit worden gegaan dat dit wel zal gebeuren, maar voor hoeveelheden en bedragen zal nader onderzoek gedaan moeten worden. Pagina 50
Pagina 52Interactieve e-brochure, deze mailing of onderzoeksrapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar maken van online tijdschriften.
607 Lees publicatie 248Home