38 mobilegames, pc games en serious games, en amper op bijvoorbeeld console games. En hoewel het grootste deel van de gamesaankopen door consumenten in Nederland volgens Deloitte (2011) nog steeds console games zijn, richt de gamesontwikkeling in Nederland zich dus op andere soorten games. Games spelen is iets anders dan games kopen. Nederland telt 8 miljoen gamers. Die spelen games op één of meerdere soorten platforms of schermen (zie Figuur 10). Het spelen van social games (Facebook e.d.) en casual games is verreweg het populairst. Het free-to-playmodel is hier zeer succesvol: 55% van de Nederlandse gamers speelt gratis, het hoogste percentage wereldwijd. Toch kopen de Nederlandse gamers jaarlijks voor zo’n € 600-800 miljoen aan hardware en software voor Handhelds Tablet Massively Multiplayer Online PC/Mac Smartphone TV/Console Social/Casual Totaal 1,5 1,9 2,3 3,2 4,1 4,3 6,4 8 Figuur 10 − Aantal gamers in Nederland per platform of scherm in miljoenen in december 2013. (Bron: www.newzoo.com). games (meest recente cijfer van Deloitte (2011) is € 621 miljoen in 2010. Zij voorspelde toen een groei naar € 805 miljoen in 2013). Zoals al eerder beschreven, wordt de omzet van de gamesindustrie in Nederland geschat op € 150-225 miljoen. De rest van wat de Nederlandse gamer koopt, wordt dus geproduceerd in het buitenland. Daarmee is Nederland een echte importmarkt. Behalve de eerdergenoemde kernbedrijven in de waardeketen, zijn er heel veel sectoren die samenwerkingsverbanden aangegaan zijn met de gamesindustrie. Figuur 11 geeft daarvan een overzicht. De dienstverlenende schil rondom de gamesindustrie is in ontwikkeling. Overheden spelen daarin een belangrijke overkoepelende rol door ondersteuning te bieden door middel van stimuleringsregelingen, locatieontwikkeling en fiscale voordelen. Deze fiscale voordelen (met name de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO)) zijn vooral voor gameontwikkelaars en toeleveranciers van software van belang. Sectorale platforms als brancheorganisaties, events en vakmedia hebben zich de afgelopen jaren goed ontwikkeld. De meer gespecialiseerde zakelijke dienstverlening − zoals gespecialiseerde strategisch, juridisch en financieel adviseurs − moet zich nog ontwikkelen. Onderwijsen onderzoeksinstellingen vervullen een belangrijke rol binnen de gamesindustrie. De Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) levert de basis voor gameontwikkeling met richtingen als mediatechnologie, mediavormgeving en gameplay (interactie). Informaticaopleidingen Pagina 37

Pagina 39

Voor weekbladen, online gebruiksaanwijzingen en handleidingen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw drukwerk.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication