29 Businesscase Het autodelen heeft een hoge potentie volgens met name autodelende bedrijven. SnappCar heeft recent in een interview met Management Team een inkijk gegeven in zijn plannen en inschattingen voor de komende jaren. Belangrijkste aanname is dat 80% van de autobezitters niet openstaat voor autodelen en het liefst de eigen auto behoudt. Dat betekent dat 20% van de autobezitters zou willen overwegen om de eigen auto in te ruilen voor een deelauto. Voor Natuurtaxi hebben we de markt voor het gemak beperkt tot de vier grote steden. Dat is enerzijds de meest logische markt om mee te beginnen, aangezien de inwoners van de vier grote steden het meest gewend zijn aan autodelen, maar anderzijds dus ook de meest competitieve markt, aangezien er al wat initiatieven gestart zijn. Voor Natuurtaxi zijn de vier grote steden wel de meest logische plek om te beginnen. Vanuit de gegevens die SnappCar geeft, valt te berekenen dat een transactie (een deal die een autodeler maakt met een autozoeker) gemiddeld bijna € 60 oplevert. Een autodeler mag zelf zijn prijs bepalen. Tot voor kort vroeg SnappCar 17,5% van het bedrag per transactie. Inmiddels heeft men dat aangepast naar € 10 per transactie, wat SnappCar ongeveer hetzelfde oplevert. Een autodeler houdt na betaling van € 10 aan SnappCar een kleine € 50 over. SnappCar heeft een verzekeringsdeal met Centraal Beheer Achmea, die een autodeler verzekert de no claim niet kwijt te raken bij schade. Deze deal kost SnappCar ongeveer € 5 per transactie. Verder zijn in de korte businesscase van Natuurtaxi een aantal aannames meegenomen: - Niet 20% maar 10% van de stedelijke inwoners gaat meedoen met autodelen; - Natuurtaxi gaat het lukken ongeveer 20% van de markt in handen te krijgen in de grote steden, hetgeen best ambitieus is; - Als het concept eenmaal volwassen is, zal een autozoekende deelnemer van Natuurtaxi ongeveer één keer per week, en dus vier keer per maand gebruik maken van Natuurtaxi; - Een autodeler kan naast eigen gebruik zijn auto voor ongeveer 200 transacties per maand mee laten doen met Natuurtaxi. In Tabel 2 zijn al deze aannames doorgerekend en is te zien dat Natuurtaxi in deze situatie een omzet zou kunnen maken van ruim € 10 miljoen. Hiervoor zijn 5.280 deelauto’s nodig. De helft van de omzet gaat naar de verzekering. Het overige zal hard nodig zijn voor acquisitie van autodelers, investering in en ontwikkeling van apps en beveiligingssoftware, en exposure in de grote steden. Ook gaat de berekening uit van ongeveer 1 miljoen transacties − potentiële trips naar de natuur, in of buiten de stad. Op het eerste gezicht zijn de aannames wellicht wat positief ingeschat, gezien de grote concurrentie in de grote steden. Maar SnappCar richt zich met haar concept op alle steden groter dan 250.000 inwoners, dus de markt van vier grote steden is ook wat beperkt. Pagina 28

Pagina 30

Heeft u een club blad, onlinemag of digi whitepapers? Gebruik Online Touch: editie digitaal op uw website plaatsen.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication