12 Trends bij taxidiensten Van gepland naar on demand Er worden steeds meer systemen ontwikkeld die het mogelijk maken om een rit te krijgen op het moment dat de consument dat wil. Bij een taxi was dat natuurlijk altijd al mogelijk, maar er zijn steeds meer goedkope alternatieven die dit ook mogelijk maken. Een voorbeeld hiervan is on demand ride sharing. Hierbij deelt een automobilist een zitplaats in zijn auto en geeft anderen een lift naar een gezamenlijke eindbestemming. Dit is vergelijkbaar met carpoolen, maar dan niet van tevoren gepland. Mensen boeken een zitplaats via een app en betalen of doneren een bedrag. Een voorbeeld van een bedrijf dat dit faciliteert, is Lyft. Zij opereert in de VS inmiddels in zo’n 20 steden en heeft een vaste community aan rijders en passagiers opgebouwd. Het concept is zeer social media-gedreven. Van kopen naar delen De invloed van de share economy is ook merkbaar in de wereld van het stedelijk vervoer. Er ontstaan steeds meer bedrijven die gebaseerd zijn op het tijdelijk lenen van auto’s voor een korte rit. Carsharing, of ‘autodelen’ in het Nederlands, is vergelijkbaar met het huren van een auto, maar dan vaak voor slechts een paar uur. Het boeken van een auto gaat via een app of een website. Het grootste carshare-bedrijf ter wereld is momenteel Zipcar, inmiddels overgenomen door AVIS. Zij is operationeel in veel steden in de VS en in verschillende landen in Europa, en heeft ongeveer een miljoen leden. In Nederland hebben Greenwheels en ConnectCar een vergelijkbare service. Een aparte vorm van carsharing is oneway carsharing. Hierbij pik je ergens een deelauto op. Op de plek van bestemming laat je deze achter. In Nederland bestaat deze vorm alleen in Amsterdam, waar Car2Go sinds 2011 elektrische Smarts aanbiedt. Van business-to-consumer naar consumer-to-consumer Door de share economy zijn er ook steeds meer initiatieven waarbij particulieren hun eigen auto inzetten om een bijverdienste te creëren. Ride sharing is daarvan een voorbeeld, maar het gebeurt ook bij carsharing, het zogeheten peer-to-peer carsharing. De eigenaar verhuurt hierbij zijn auto voor een periode van een paar uur aan een ander. Het businessmodel verschilt van gewone carsharing omdat een auto alleen beschikbaar is als de eigenaar hem niet zelf nodig heeft. Deze vorm van autodelen groeit snel. Nederlandse initiatieven zijn SnappCar, WeGo en MyWheels. Van fossiele brandstof naar alternatieve brandstof Taxi’s die op fossiele brandstoffen rijden, worden vaker vervangen door taxi’s die op alternatieve brandstoffen rijden. In 2010 was dat volgens NEA nog 3% van het aantal taxi’s (waarvan 60% biodiesel). Het is niet alleen kostentechnisch interessant, maar veel grote steden creëren stimuleringsmaatregelen om de leefbaarheid in de stad intact te houden (zie ook Afbeelding 1). Van opeenvolgend naar geïntegreerd Traditionele taxidiensten zijn opeenvolgend: de ene persoon wordt van a naar b gebracht, en vervolgens Pagina 11
Pagina 13Scoor meer met een e-commerce shop in uw nieuwsbrieven. Velen gingen u voor en publiceerden club bladen online.
607 Lees publicatie 248Home