Project in detail De uniciteit van het hotel en tuinbouwexperience concept GreenNest schuilt in een viertal elementen: – Om te beginnen vormt het gebruik van planten en gewassen in de inrichting en aankleding geen decor maar is wezenlijk onderdeel van de beleving. De bezoeker ervaart de schoonheid van de groene entourage met zijn zintuigen, en kan actief aan de slag gaan: (bijvoorbeeld zelf bollen planten of thee plukken) – Elke verdieping is gethematiseerd naar een werelddeel. Hier wordt de oorsprong en bestaansreden van de Nederlandse tuinbouw getoond en uitgelegd. Met elk product wordt een verhaal op interactieve wijze verteld over het economische maar ook culturele belang ervan voor de tuinbouw. Zo zijn bloemen uit de hele wereld (zoals bijvoorbeeld tulpen uit Turkije) nu een belangrijk Nederlands exportproduct geworden. – De beleving van de hotelgasten is uniek vanwege de volledig groene omgeving. De hotelkamers bestaan uit lodges die in het gebouw hangen. Vanuit de lodges is er steeds schitterend uitzicht op de groene werelddelen, die op elke verdieping verschillend zijn vormgegeven. De basisvorm van de hotelkamers is in principe wel gelijk, zodat ze seriematig te produceren zijn. – Ook degenen die alleen ontspanning zoeken voor kortere tijd zullen zich thuis voelen in de groene bars en restaurants met hun aangename binnenklimaat en prettige akoestiek. GreenNest toont met de verschillende werelddelen verspreid over de verdiepingen in een gebouwcomplex een verticale stapeling van landschappen: een permanente Floriade. Een unieke kans om de Nederlandse tuinbouw onder de aandacht te brengen van de miljoenen bezoekers die Amsterdam elk jaar trekt. Juist in het kantorengebied van Amsterdam-Zuidoost brengt GreenNest leven in de brouwerij. GreenNest zorgt letterlijk voor de gewenste verkleuring, zowel in functie als in stedenbouwkundige beleving. De ambities van het concept zijn zeer hoog. Het gebouw zal zo markant zijn, dat alleen dat al reden voor een bezoek is. Het zal daarom ongetwijfeld veel toeristisch bezoek genereren, een welkome aanvulling op de stroom zakelijke bezoeken en de grote aantallen bezoekers van Ikea. Op deze locatie moet een aantal van 300.000 – 400.000 bezoekers per jaar haalbaar zijn. Ter vergelijking: de Keukenhof trekt op een moelijk te bereiken locatie in twee maanden 800 000 bezoekers. Beleving: zintuigelijk én interactief De beoogde exploitant kan zelf aangeven op welke wijze hij de beleving wil vormgeven; vanuit het ontwerpteam is gekozen voor per verdieping verschillende werelddelen als ordenend concept. Elk werelddeel of biotoop is in essentie op twee manieren te ervaren. Allereerst met de zintuigen: zien, ruiken, horen, voelen, etc. Maar ook interactief, door te doen, door met kleuren of geuren aan de slag te gaan. De Azië biotoop is bijvoorbeeld geïnspireerd op een theeplantage en bamboebos en de experienceelementen bestaan uit een bamboewerkplaats en een bar waar de bezoekers zelf hun eigen unieke thee kunnen mengen, drinken en kopen. De Afrika biotoop is geïnspireerd op bloemen en kruiden en de bezoekers kunnen zelf kleuren mengen met plantardige grondstoffen. Steeds wordt een relatie gelegd met de herkomst en uniciteit van de grondstof en de toepassing en waarde ervan in onze samenleving. Greennest Hotel - 18 Pagina 17
Pagina 19Voor presentaties, online maandbladen en vakbladen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw PDF's.
592 Lees publicatie 245Home