kostenkant geïnnoveerd wordt. Hierdoor zal ook de verloedering van natuur tegen gegaan worden Vergezicht Transitie Icoonprojecten Ondernemerschap bij natuur zodat het verdienmodel en onderhoudsmodel realistisch is, economisch verantwoord en innovatief. Ondernemerschap bij TBO’s en natuurorganisaties en relatie met commercial deals. Kijk naar grote spelers in de gastvrijheidssector (Wellness – van der steen, accommodatie – Molecaten, dagrecreatie RGV, Efteling, club van 11) en kijk hoe die vanuit ondernemerschap kunnen samenwerken met natuurorganisaties. 22. Natuurlijk partnership ontwikkelen en opschalen Case for Change Vergezicht Transitie Gastvrijheidseconomie en natuurorganisaties zijn geen natuurlijke samenwerkingspartners en daar waar samengewerkt wordt gebeurt het op ad hoc of lokale basis. Gastvrijheidssector en natuurorganisaties trekken samen op om een gebied op de kaart te zetten gebruikmakend van elkaars unique selling points. Samenwerking tussen gastvrijheidseconomie en natuur: geen vijanden maar natuurlijke partners. Groene infrastructuur structureel laten meefinancieren door de gastvrijheidssector. Concrete samenwerking op specifieke thema’s als bijvoorbeeld fietsen of water. Icoonprojecten Regionale beeldverhalen waar gastvrijheidssector en natuur samenwerken: Krimpenerwaard GZH, iets met het Groene Woud in Brabant, Bedrijven InvesteringsZone - BIZ (=bo project, verblijfsrecreatie stopt toeristenbelasting in biz pot maar tegelijkertijd stoppen ook bedrijven die baat hebben bij gastvrijheid maar geen overnachtingen hebben iets in de pot…kom je ook uit bij horeca, fietsverhuur en natuurorganisaties. Biz pot gebruiken voor onderhoud infrastructuur en marketing) 23. Vergroening van en via de green key en blauwe vlag Case for Change  Bedrijven in de gastvrijheidssector hebben veel baat bij een groene omgeving maar kunnen zelf ook meer bijdragen aan natuur, landschap en biodiversiteit.  De Green Key is een milieukeurmerk voor bedrijven in de toeristisch recreatieve sector. Er worden 14 bedrijfsgroepen onderscheiden.  De Blauwe vlag is een milieukeurmerk voor schone stranden en duurzame jachthavens.  In de criteria voor de keurmerken is ook een groene paragraaf opgenomen, waarmee punten gescoord kunnen worden.  Deze “groene criteria” zullen waar mogelijk worden uitgebreid met aanvullende criteria om natuur, landschap en biodiversiteit op en rond bedrijven verder te versterken (bv door maatregelen gericht op groene daken of nestgelegenheid voor vleermuizen). Vergezicht  De groene criteria voor green key en blauwe vlag zijn uitgebreid en 70 Pagina 73

Pagina 75

Interactieve e-nieuwsbrief, deze club blad of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online uitgeven van internet studiegidsen.

588 Lees publicatie 242Home


You need flash player to view this online publication