Icoonprojecten …… 2. Regionale of interregionale samenwerking Case for Change Regionale samenwerking is meer dan optelsom van bedrijven in de regio, al dan niet rond een bepaald thema. Samenwerking vorm geven in netwerken van verbindingen tussen bedrijven stelt eisen aan de vorm van ondernemerschap en bewust gunnen van winst en resultaat aan de ander. Doel is niet te proberen om de gast vast te houden in de eigen onderneming of op eigen terrein, maar de gast vast te houden in het netwerk in de regio. Maak gebruik van diversiteit het aanbod van de bedrijven in de regio. Vergezicht De gastvrijheidssector in de regio bestaat uit een actief netwerk van bedrijven. De gast kiest niet voor één of enkele bedrijven maar voor de kwaliteit van het netwerk. De vele verbindingen tussen de bedrijven in het netwerk vormt de kracht van de ontwikkeling. Middels deze verbindingen werken ondernemers samen in communicatie, handhaven kwaliteitsniveau dienstverlening, investeringen in infrastructuur en natuur (bijv. fietspaden, verwijzing), maar ook in de beheersing van natuurbelasting door spreiding van verblijf natuur. Welbewuste afdracht van inkomsten door ondernemers aan het netwerk zorgt voor de dekking van de gemeenschappelijke kosten en investeringen. De kwaliteit en diversiteit van het netwerk zorgt voor substantieel hogere bestedingen door gasten in de regio. Transitie Bedrijven creëren een netwerkbonus door gasten langer aan de regio te binden. Aanpassen regelgeving overheid om samenwerking tussen bedrijven en fysieke verbindingen (fiets-, wandelpaden, waterwegen etc.) mogelijk te maken. Ontwikkeling van nieuwe bedrijven die netwerkdiensten in regio aan gastvrijheidssector en andere sectoren leveren (bijv. promotie, regio branding, coöperaties voor onderhoud recreatieve infrastructuur, training en opleiding personeel gastvrijheidssector, etc.). Inkomsten eventueel via BIZ-buitengebied genereren. Icoonprojecten Regio Leiden: ambassadeurs voor de regio, diverse buitenlandse voorbeelden zie bijvoorbeeld Stichting Liberation Route Europe 3. Ondernemer en Innovatiekracht Case for Change Gevestigde spelers zien nieuwe kleine bedrijven als cowboys of free riders die meeliften op het succes van de grote speler. Subsidies en steun van overheden voor deze bedrijven verstoort de balans nog meer. Een andere wijze van kijken is dat deze bedrijven nieuwe markten en nieuwe business modellen ontwikkelen die complementair zijn op de bestaande. Met andere woorden nieuwe doelgroepen bezoekers aanboren voor de regio. We moeten de cowboys niet afstoten maar aantrekken! Vergezicht Zoals Low Cost Carriers in de luchtvaart de stedentrip mogelijk gemaakt hebben, 59 Pagina 62

Pagina 64

Heeft u een verenigingsblad, invender of online studiegidsen? Gebruik Online Touch: handleiding naar een online publicatie omzetten.

588 Lees publicatie 242Home


You need flash player to view this online publication