de kraanprincipe9 , dat gericht monitort in kwetsbare gebieden, biedt voldoende aanknopingspunten om te sturen volgens de geest van de procedure. Een bevlogen ondernemer zal deze monitoring overigens uit welbegrepen eigenbelang zelf ook doen als onderdeel van zijn kwaliteitsmonitoringsysteem. Ook in het buitenland zien we dat overheden en ondernemers bewust afspraken maken over beperking van de druk op de natuur en ondernemers de omvang van de dienstverlening daarop afstemmen. Besteding van de toeristenbelasting is zichtbaar voor de betaler Toeristenbelasting draagt bij aan de versterking van de lokale kringlopen. Investeren in versterking van de natuurkwaliteit is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van de ondernemers in de gastvrijheidssector en de overheid. De overheid kan door het heffen van toeristenbelasting of een concessie op de omzet van de ondernemer (zoals ook in het buitenland gebeurt) zorgen voor de collectieve basis. Ervaringen in Europa laten zien dat de kwaliteit van natuur en recreatie verbetert als de overheid de ontvangen gelden zichtbaar (in de zin van transparant in de besteding) terugploegt in de sector. Toeristen zien dat de belasting die zij betalen de kwaliteit van hun verblijf nu en in de toekomst versterkt; bedrijven krijgen de mogelijkheid hun bedrijf te versterken en daardoor betere kwaliteit te leveren. Zo ontstaat een positieve waarde kringloop. Een interessant voorbeeld in dit verband is de discussie over het ontwikkelen van Bedrijfs Investeringszones in het buitengebied in combinatie met (of in plaats van) toeristenbelasting. De discussie richt zich op de inzet van deze middelen door de ondernemers. Apart dient aandacht besteed te worden aan de lokale bewoners. Deze groep is een belangrijke, zo niet de grootste, gebruiker van de natuur in de regio het gehele jaar rond. De lokale bewoners moeten goed ingepast worden in het totale aanbod van activiteiten en de beheersing van de natuurdruk. Onderzoek onder deze groep laat zien dat de bereidheid om mee te werken aan versterking van natuurkwaliteit door vrijwilligerswerk of vrijwillige financiële bijdrage relatief groot is (orde grootte 40%). Verder zijn zij een belangrijke afnemer van regionale producten. 9 Zie rapport : Recreatie en Natuur; Alterra rapport 2334 43 Pagina 46
Pagina 48Heeft u een artikel, virtual paper of digitale flyers? Gebruik Online Touch: onderwijs catalogus digitaal bladerbaar publiceren.
588 Lees publicatie 242Home