10 potentiële producten en diensten is uiteraard sterk afhankelijk van het karakter van het terrein en de omvang. 4. De terreineigenaar dient zich af te vragen hoeveel zeggenschap hij wil geven aan de geërfden. Vraag is ook hoeveel inspraak de geërfden zelf ambiëren. Een concreet uitdagend beheervraagstuk − zoals een gebied met een beheerachterstand of een gebied waarvan het beheer grondig zal worden herzien − kan meer mogelijkheden bieden bij het geven van inspraak in beheer en inrichting dan een gebied waar het beheer grotendeels vastligt en waar weinig te vernieuwen is. 5. Het gebied moet een duidelijke ruimtelijke eenheid zijn, waarvan het karakter en imago bij voorkeur een grote groep mensen aanspreekt. Het is een voordeel als het gebied al kan rekenen op bekendheid en betrokkenheid. Hierdoor zal de bereidheid om geërfde te worden immers groter zijn. 6. Er moeten voldoende potentiële geërfden zijn. Dit kunnen, afhankelijk van de bekendheid van het gebied, personen uit de directe omgeving van het bosgebied zijn, maar bijvoorbeeld ook personen uit andere gebieden, of bedrijven en andere organisaties. Personen uit de directe omgeving hebben eerder een band met het terrein dan mensen die verder weg wonen. Een bos in een sterk verstedelijkte omgeving lijkt daardoor goede kansen te bieden. Mensen die verder weg wonen, kunnen echter − als het imago van het gebied goed is en er interessante producten en diensten worden aangeboden − ook een goede doelgroep vormen. Het is in elk geval belangrijk om vooraf goed te bepalen op welke doelgroep(en) het nieuwe malegenootschap zich richt, en de producten, diensten en marketing daarop aan te laten sluiten. 7. Met het oog op het draagvlak bij omwonenden is het verstandig dat het malegenootschap geen of slechts beperkt inperking van de huidige rechten van omwonenden en andere gebruikers tot gevolg heeft. Zelfs als het malegenootschap zich niet of nauwelijks richt op personen uit de directe omgeving, is het belangrijk om hen erbij te betrekken. 5. Doelgroep Voor het welslagen van een nieuw malegenootschap is het belangrijk om een duidelijke doelgroep te kiezen. Elke doelgroep heeft haar eigen afwegingen om geërfde te worden. Hier moet op aangesloten worden, enerzijds bij het maken van de keuze tussen financieringsvariant, eigendomsvariant of een Pagina 9

Pagina 11

Interactieve estudiegids, deze uitgave of onderwijsmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaliseren van digi-lesboeken.

586 Lees publicatie 240Home


You need flash player to view this online publication