2. Inspiratierichtingen InnovatieNetwerk 3 De inspiratie voor ons werk vloeit voort uit een aantal zoekrichtingen: intrigerende uitdagingen die om heel andere oplossingen vragen. Die inspiratierichtingen zijn onderstaand aangegeven, waarbij we hopen dat mensen met onverwachte ideeën hierover ons weten te vinden. Meerdere richtingen zijn relevant voor meerdere domeinen, zodat die richtingen ook versterkend werken ten aanzien van cross-sectoraal innoveren en domeinoverschrijdende dwarsverbindingen binnen de staf. Daar wordt ook gericht aan gewerkt en via de begroting is daarvoor een extra prikkel ingebouwd. Uiteindelijk moeten uit deze inspiratierichtingen concepten komen voor echt baanbrekende innovaties: game changers. Indicatief is bij elke inspiratierichting een aantal reeds lopende projecten aangegeven. Een essentieel onderdeel van innovatie is serendipiteit: het toeval een kans geven. Dat betekent dat we pareltjes die op de een of andere wijze op onze weg komen, moeten op kunnen pakken als die pareltjes echt een verschil kunnen maken. Die ruimte moet er altijd zijn, ook al passen ze niet binnen een van de inspiratierichtingen. Voor de selectie van projecten staan twee uitgangspunten centraal: 1. Ze moeten van belang zijn voor de sectoren waarvoor we werken. 2. De beoogde innovatie moet in potentie het effect van een game changer kunnen hebben (of het uiteindelijk ook dat effect heeft, hangt van vele factoren af). Maatschappelijk Toegevoegde Waarde Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen levert op termijn geen onderscheidend vermogen meer op. Het is de norm. Niet ‘Gedraag jij je wel netjes?’, maar ‘Wat voeg jij toe?’ wordt de vraag. Onderscheid, waardering, belangstelling en dus ondernemingsruimte en klanten, krijg je door het leveren van ‘Maatschappelijk Toegevoegde Waarde’ (MTW). MTW gaat verder dan het produceren van producten met Pagina 8

Pagina 10

Scoor meer met een online winkel in uw brochures. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaven online.

576 Lees publicatie 229Home


You need flash player to view this online publication