2.3 Blauwe context Het Verversingskanaal is een belangrijke groen-blauwe zone op de kaart van Den Haag. Het is één van de lijnen naar zee en koppelt de waterstructuur van de binnenstad met de haven van Scheveningen. Het kanaal heeft een belangrijke functie in het stedelijke watersysteem (afvoer van overtollig water naar zee) maar is meer dan alleen een waterloop. De taluds vormen groene zones van formaat aan weerszijden van het water en over de gehele lengte wordt het kanaal geflankeerd door verschillende soorten infrastructuur. Den Haag beschikt niet over veel maar wel over een grote verscheidenheid aan zoet water. De ligging van het Verversingskanaal, dat haaks op de kust staat, doorsnijdt de verschillende (stedelijke) landschapsstructuren en biedt daarmee veel aanknopingspunten voor afwisselende relaties met het water. Hierdoor is de variatie in oevers, aangrenzende bebouwing en programma groot en kunnen vele uiteenlopende gebruiksmogelijkheden worden aangeboden. Het watersysteem is flink van omvang en bestaat uit een grote verscheidenheid van zowel het water zelf als de directe omgeving. Tot nu toe waren de gebruiksmogelijkheden van het water nog onvoldoende bekend, maar er zijn vele nieuwe mogelijkheden. De gebruiksmogelijkheden die verschillende typologieën bieden, kunnen eveneens worden aangewend om de bekendheid van het water te vergroten. stekelig en vervuild groen (brandnetels en meidoorn). De aansluiting van het park ‘De Verademing’ op het water is niet geslaagd. Het park keert zich - met dubbele hekken en blinde muren - af van het water. Vervuilde waterranden en taluds maken verblijf langs en op het water onmogelijk en onaangenaam. Het Verversingskanaal bevat een potentieel van 2.8 km openbare groen/ blauwe voorziening door een dicht bewoond stadsdeel. Het pluriforme karakter van een ‘volkstuinpark’ vormt in die zin een kans voor het vergroten van de diversiteit van aansluitende wijken langs het kanaal en de karakteristieken in de verschillende zones. Het kanaal kruist de Haagse Beek, die met zijn ecologische oevers een hoogkwalitatieve parkzone uitstraling heeft gekregen. 2.6 Infrastructuur De zone van het Verversingskanaal wordt beïnvloed door diverse bouwen infrastructuurprojecten. Deze projecten kunnen leiden tot verdere verbrokkeling van deze zone maar – bij goede aansturing – ook juist bijdragen aan een opwaardering. De dynamiek die op dit moment in deze zone aanwezig is (ontwikkeling GITterrein , Houtrustbrug/ontsluiting Scheveningen, aanpak Internationale Ring, Tramlijn 11 naar de haven, vernieuwing Duindorp, ontwikkeling Norfolkterrein, etc.) vergroot de noodzaak om een integrale visie op te stellen voor de kanaalzone als verbindingsfactor, omdat anders kansen om mee te liften op grootschalige veranderingen en investeringsprojecten onbenut blijven. In deze rapportage is een aanzet gegeven tot een ontwikkelingsperspectief vanuit de directe gebruikers zelf: de bewoners. 2.5 Rode context 2.4 Groene context Langs het kanaal is er waar mogelijk gras geplant op het lijn 11 tracé, wat de groenbeleving rond het kanaal versterkt. Vanaf het park ‘De Verademing’ tot aan de Laan van Meerdervoort heeft het kanaal aan beide kanten een rij oude platanen, die geplant zijn bij de inrichting van het gebied rond 1900. Vanaf de Laan van Meerdervoort tot aan de Kennedylaan staat er een (drie)dubbele rij populieren aan de noordzijde en staan struikachtige bomen aan de zuidzijde van het kanaal. De beplanting houdt op bij de kruising van de Kennedylaan. Het wordt dan kaal aan beide kanten van het kanaal. Het duin ten westen van de rioolwaterzuiveringsinstallatie biedt extra groene uitloopmogelijkheden voor Duindorp. De aansluiting van het groen op het water van het Verversingskanaal is minimaal. Waar de aansluiting bestond, lijkt er een barrière opgeworpen door middel van hekken, steile oevers en Tussen het GIT-terrein en Scheveningen-Haven is de zone van het Verversingskanaal een aaneenschakeling van afwisselende segmenten en knooppunten, die onderling sterk verschillen in ruimtelijke kwaliteit. De zone doorsnijdt verschillende (woon)gebieden met eigen karakter, waardoor de diversiteit en afwisseling groot is. Door een gebrek aan continuïteit is er (te) weinig sprake van een samenhangend element in de stad en is er sprake van verbrokkeling in plaats van afwisseling. In de huidige situatie is op veel plekken sprake van matige ruimtelijk kwaliteit, achterstallig onderhoud in de profielen en afschermingen, matige koppelingen vanuit de woongebieden naar het water toe en te weinig recreatieve mogelijkheden voor beleving en/of gebruik van groen en water. Bij het bestuderen van de kanaalzone blijkt dat een groot aantal ontwikkelingen plaatsvindt of nog zal gaan plaatsvinden. Initiatieven van ontwikkelende marktpartijen langs het kanaal hebben een relatief autonoom karakter. Voorbeelden zijn het Norfolkterrein, Duindorp, de rioolwaterzuivering, Verhulstplein en omgeving, Houtrust, de woonboten, De Verademing, ontwikkeling van het GIT terrein, de Energiecentrale etc. Daarnaast zullen er in de toekomst ook andere plannen worden gemaakt. In deze rapportage zijn daarom aandachtsgebieden benoemd, die verdere uitwerking noodzakelijk maken. Het opstellen van een samenhangende visie is hierbij van belang. Bestaande situatie 9 Pagina 8
Pagina 10Heeft u een editie, nxtbook of digitale folders? Gebruik Online Touch: lesboek digitaal maken.
523 Lees publicatie 228Home