B.3 Problemen op en rond het water Wrakken Varen op het water kent twee zijden, de leuke waarbij genieten voorop staat en de minder leuke met tijd en geld voor onderhoud. Om een schip te mogen afmeren in Den Haag wordt naar gelang de grootte van het schip (aantal m2) liggeld gevraagd. De kosten om een gemiddeld schip te mogen afmeren in Den Haag bedragen ca. € 180,- per jaar. De investering in tijd en misschien ook geld voor beheer en onderhoud lijkt veel mensen op te breken. Diverse recreatieschepen liggen langzaam te vergaan en momenteel wordt alleen ingegrepen als een schip daadwerkelijk gezonken is. Zo’n vaartuig wordt dan op grond van de Wrakkenwet verwijderd en opgeslagen. De daadwerkelijk gemaakte bergingskosten van dergelijke wrakken bedragen gemiddeld € 4.000,- euro en worden verhaald op de eigenaar van het vaartuig. In de praktijk blijkt dit erg lastig, de bergingskosten staan vaak niet in relatie tot de waarde van het wrak. De pogingen stranden dan ook vaak in langdurige –en soms niet inbareincassotrajecten. Hoofddoel voor de korte termijn is om het gebruik van het Haagse water op orde te brengen en vooral ook op orde te houden. Een nieuwe Verordening op de Binnenwateren (VOB) wordt gelijktijdig met deze nota gepresenteerd. Uitsnede kaart Croquius 1712 Hoogheemraadschap van Delfland - bron Nota Binnenwater Het is een middel om de gemeente meer juridische handvatten te geven om te handhaven op de binnenwateren en de beoogde orde te bewaren zodat het water voor iedereen in Den Haag aantrekkelijk blijft. De bestaande verordening biedt deze handvatten onvoldoende. B.4 Kansen voor verbetering De verwachte toename van waterrecreatie als algemene trend kan worden aangewend om de gebruiksmogelijkheden van het Haagse binnenwater onder de aandacht te brengen van bewoners en bezoekers. Ondernemers zien hiervoor volop kansen. Bovendien kan alleen al door het opheffen van een aantal (fysieke) knelpunten of het bieden van een aantal eenvoudige voorzieningen, het watersysteem sterk worden uitgebreid. Met minimale middelen, als bijvoorbeeld een steiger die door het riet prikt, kan de toegankelijkheid en beleving worden verbeterd. Bepaalde vaarten bieden, in combinatie met wandel- en fietsroutes, nieuwe verbindingen door de stad. De betekenis van het Haagse binnenwater kan hiermee worden vergroot. Water meer ‘zichtbaar’ maken Door de mogelijkheden die het water biedt onder de aandacht te brengen van een zo breed mogelijk publiek, kan de levendigheid op het water worden vergroot en wordt het water een meer dynamisch element in de stad. Hiermee worden recreatie, toerisme en een ordelijk commercieel gebruik van het water bevorderd. Aansluiten bij bestaande plannen en visies Op strategisch niveau moet worden aangesloten bij de bestaande (strategische) beleidsvisies met continuïteit als voorwaarde voor de lange termijn. Op tactisch niveau moeten uitvoeringsprogramma’s en gebiedsontwikkelingen met elkaar worden verbonden. Op operationeel niveau wordt vooral gekeken naar de korte termijn. Dit kunnen initiatieven zijn vanuit de stad (toetsend) of (kleinschalige) ingrepen vanuit de gemeente, bijvoorbeeld in het kader van beheer en onderhoud. B. Nota Binnenwater gemeente Den Haag 79 Pagina 78
Pagina 80Interactieve digi folder, deze PDF of mailing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van digi-nieuwsbrieven.
523 Lees publicatie 228Home