6.3 Programma Waterprogramma Niet alleen recreatie op het water met vaartuigen als roeiboot, sloep of kano, maar ook de Ooievaart of andere reguliere watertransportdiensten zouden meer kansen kunnen krijgen op het water. Het Verversingskanaal biedt ook veel aantrekkelijke mogelijkheden voor passanten. Scheveningen is dichtbij, er bevinden zich diverse musea op loopafstand en de wijken Statenkwartier, Regentesse, Valkenbos en Zeeheldenbuurt bieden bezoekers tal van aantrekkelijke mogelijkheden. Meer schepen op het kanaal, gecombineerd met meer brugbewegingen zorgen voor een groter bewustzijn van de aanwezigheid van het water in de kanaalzone als levend en actief onderdeel van het stadsleven. Afstemming met de wensen van de bewoners ten aanzien van voldoende vismogelijkheden en vissteigers is nodig. Het gemaal drs. P.H. Schoute bij de Kranenburgweg is recent ‘vispasseerbaar’ gemaakt. Het is het eerste gemaal van Delfland waar dit mogelijk is. parkprogramma Met de acht tuintypen als uitgangspunten ontstaat een bijzondere kans voor een parkontwikkeling, opgebouwd uit de verschillende groene componenten met een eigen onderscheidende stadslandschappelijke waarde. De diversiteit van de stedenbouwkundige kwaliteit van de omliggende wijken en de wensenkaart die is ontwikkeld vanuit de bewonersavonden geven aanleiding voor een rijk en divers parkprogramma. Elke wijk heeft zijn eigen richting aangegeven. Ook is de wens uitgesproken voor een goede loop - of fietsverbinding langs het gehele kanaal. Hierbij kunnen de bruggen als accent functioneren met bijvoorbeeld een beeldentuin of een siertuin in de overgang naar het talud als herkenbare elementen. Alle wijken hebben ook nog bijzondere objecten bedacht of wensen te kennen gegeven. Deze wensen zijn op de kaart aangegeven. 6.4 Inspiratie Wandelprogramma Het profiel van het kanaal kent grofweg twee typen. Van De Verademing tot aan de sluis is er een relatief steile oever en vanaf de sluis tot het Norfolkterrein is er een relatief flauw talud. Dit geeft aanleiding om in het eerste deel een plan uit te werken voor een wandel- en joggingroute op een boardwalk boven het water. Voorbij de sluis zou een jaagpad-oplossing op de oever uitgewerkt kunnen worden. Aan de noordzijde lijken de mogelijkheden hiervoor beter dan aan de zuidzijde. De onderscheidende vorm en cultuurhistorische context van de oude sluis bieden kansen voor bijzondere voorzieningen zoals een speeltuin, een pannenkoekenboerderij, kanoverhuur of andere ideeën. Het accent ligt bijna midden in het parkgebied en is een prima knoop voor de twee wandelgebieden. Bovendien kan het de belevingswaarde van het water sterk vergroten en verschillende plekken langs het kanaal aan elkaar koppelen. Voor de buurtbewoners zou een dergelijke route een verrijking betekenen. Deze ingrepen zouden prioriteit moeten hebben en op korte termijn moeten worden gerealiseerd om de andere ontwikkelingen te stimuleren. Verblijfsprogramma Uit de vele bewonersavonden is ook duidelijk naar voren gekomen, dat de bewoners betere zitvoorzieningen wenselijk achten. Op dit moment is dat niet alleen in aantal een tekort, maar voor de structurele ontwikkeling van de kanaalzone is ook eenduidig kanaalstraatmeubilair nodig. Hierbij gaat het om bewegwijzering, zitgelegenheden voor jong en oud, picknicktafels, afvalbakken voor hondenuitwerpselen en afval. De input van de bewonersavonden heeft geleid tot een groot aantal inspirerende ideeën. Zowel met de tuinstickers als met eigen teksten en tekeningen is aangegeven welke nieuwe mogelijkheden men ziet. Hiermee houdt het echter niet op. Door deze oogst is een ‘Doos van Pandora’ ontwikkeld. Voor de toekomst zijn ruim voldoende aanknopingsmogelijkheden voor interventies ontwikkeld om de visie ten aanzien van Volkspark daadwerkelijk invulling te geven. Deze toolbox heeft een dynamisch karakter. Hij levert zelf ook weer inspiratie voor nieuwe ideeën. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld om een nieuw type kanaalwoonboten te ontwikkelen. In plaats van de soms gebrekkige uitstraling die een woonboot vaak op de omgeving heeft, zou ook nagedacht kunnen worden over een nieuwe generatie drijvende architectonische oplossingen. Sinds 2000 bestaat er wel specifieke regelgeving ten aanzien van het kadegebruik ter plaatse van woonschepen, maar verder is er niet veel regelgeving ten aanzien van de uitstraling en impact op de omgeving. Een andere inspiratie is het beweegbaar maken of het aanpassen van bruggen. Hierdoor wordt het Verversingskanaal voor meer schepen dan alleen schepen met geringe hoogte bereikbaar. In de toekomst zullen de mogelijkheden gefaciliteerd moeten worden om voortdurend nieuwe wensen en gedachten toe te voegen aan de toolbox en dit ook te stimuleren en waar mogelijk de ruimte en ondersteuning te geven ten behoeve van uitvoering. 62 Pagina 61
Pagina 63Interactieve digi nieuwsbrief, deze editie of onderzoeksrapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een online publicatie van digitale reisgidsen.
523 Lees publicatie 228Home