6. SLU: de Sluis De sluis is gelegen in het midden van het kanaalgebied. Het is een grote barrière in de waterloop. Belangrijk is dat het een bijzonder cultuurhistorisch monument is en in zijn functie nauw verbonden met de historische ontwikkeling van het kanaal. Door de bijzondere ligging en uitstraling biedt deze locatie goede mogelijkheden voor bijzondere functies voor het park. Het is de overgang van de relatief stijle oevers richting GIT – terrein en Verademing en in de andere richting van de Scheveningse haven en het Norfolkterrein met een meer flauw hellend talud. 7. GRO: de Groot Hertoginnenlaan De kruising met de Groot Hertoginnenlaan is een mooi en onderscheidend moment aan het kanaal. Een flauwe bocht geeft het kanaal een ander perspectief van alle verschillende zijden. Hier vindt ook de verknoping plaats van de Bomen en Bloemenbuurt enerzijds en de wijk Duinoord anderzijds. De verknoping van deze wijken ligt als een Yin – Yang verbinding over de brug waar de Groot Hertoginnenlaan kruist. Het is een uniek moment om dit ook manifest te maken. 10. LAA: de Laan van Meerdervoort Bij de kruising tussen de Laan van Meerdervoort en het Verversingskanaal is sprake van een knoop van twee lange belangrijke stadsassen. De brug is een zware verkeersknoop. Het is een plek waar trams kruisen, van diverse zijden is een aansluiting op personenvervoer, er zijn voetgangers gebieden, fietspaden en het kanaal zelf. Als in de toekomst de kanaalzone wordt ontwikkeld tot een park zal deze barrière een bijzondere ontmoeting moeten worden en een accent moeten krijgen met een hoogwaardige uitstraling. 11.GIT: de Verademing/ GIT – terrein De plek waar het Verversingskanaal het park de Verademing en het GIT – terrein ontmoet is het begin / einde van de parkzone. De zone waar het kanaal een bijzondere parkuitstraling krijgt en wordt bepaald door een aantal verschillende elementen. Ten eerste is dat is de enorme massa van de energiecentrale aan de noordzijde in het Regentessekwartier. Het is de hoogste bebouwing langs het kanaal. Aan de zuidzijde bevindt zich juist vrijwel geen bebouwing. Het is de kanaalzijde met het sportpark de Verademing. Het verbinden van de Verademing aan het park zou een bijzondere integratie met de wijk kunnen betekenen. Ruimtelijk is deze zijde van het kanaal echter niet helder gemarkeerd. Wellicht dat met grote bomen of kunstobjecten hier meer ‘wand’ werking mogelijk is. Dit zal nader onderzocht moeten worden. In de oksel van het kanaal bevindt zich aan de kopse zijde het GIT – terrein. Hier hebben recent diverse bebouwingsontwikkelingen plaatsgevonden. Het begin of einde van het park zal in de toekomst een duidelijke en herkenbare oplossing nodig hebben. De zwanenpopulatie vormt hier al een bijzondere aanzet toe. 12. SER: het Servituut 8. CON: de Conradkade De Conradkade is aan de noordzijde van het kanaal gelegen en loopt door de wijk Duinoord en het Regentessekwartier. Deze zijde van het kanaal heeft een ongedefinieerde en niet heldere uitstraling. Zowel infrastructuur als bebouwing zijn voor een deel niet overal van de kwaliteit die past bij de parkambitie. Er is wel sprake van bijzondere bomenpartijen. De achterzijde van de bebouwing aan de noordzijde verdient veel aandacht. Het bestaan van het servituut geeft het Verversingskanaal een bijzondere signatuur. Het bevestigt de zorgvuldigheid waarmee met de openbare ruimte moet worden omgegaan. Het servituut is een historisch juridisch rudiment dat van betekenis is voor de toekomstige ontwikkelingen. Met name in het gebied rond het Statenkwartier speelt het een rol, die specifieke afstemming en toestemmingsprocedures noodzakelijk maakt. Assemblage en perspectief 57 9. WOO: de woonboten Aan de noordzijde van de Conradkade ligt een groot aantal woonboten. Deze woonboten dragen niet bij aan de bijzondere kwaliteit van een park en het aanzicht van het Verversingskanaal. Architectonisch is het van matige kwaliteit. Vanuit het hele Verversingskanaal gezien is het echter een bijzonderheid dat wonen en water elkaar de hand reiken. Dat is een uitdaging. Een perspectief op verantwoorde architectuur is hier nodig. Mede omdat de woonboten zeer beeldbepalend zijn. Pagina 56

Pagina 58

Heeft u een artikel, online publisher of digi-folders? Gebruik Online Touch: magazine online publiceren.

523 Lees publicatie 228Home


You need flash player to view this online publication