2. De Crowdfundingmarkt in Nederland Crowdfunding is een manier van sociaal financieren en investeren waarbij (markt)partijen elkaar kunnen vinden in vraag en aanbod op zowel project- als bedrijfsniveau. Crowdfunding verloopt in de regel zonder financiële intermediairs en zorgt voor direct contact tussen investeerders en ondernemers. Het Nationaal Crowdfunding Onderzoek 2013 (Van den Akker et al., 2013) geeft aan dat crowdfunding de laatste jaren in Nederland een stormachtige groei doormaakt. De totale markt is in 2012 met 460% gegroeid ten opzichte van 2011. In 2011 was de crowdfunding voor ruim de helft gericht op creatieve projecten. Ondernemingen waren met 28% een goede tweede. Daarbij scoren zij met gemiddeld ruim € 40.000 per campagne verreweg het hoogst in euro’s per project. Niet al deze ondernemingen presenteren zich als duurzame of sociale ondernemers, maar de meeste plannen bevatten een duurzame en/of sociale component. Dit bevestigt het beeld dat de vaak gemaakte zwart-witscheiding tussen commerciële ondernemers, die vooral op winst uit zouden zijn, en non-profit maatschappelijke organisaties, die alleen maar geld zouden kosten, niet opgaat (Greenwish, 2012). Inmiddels zijn er verschillende varianten van CF bekend. Globaal zijn er vijf verschillende hoofdvormen te onderscheiden wanneer gekeken wordt naar de vorm van genoegdoening (‘return’) die de donateur of investeerder geboden wordt. In de praktijk komen ook tussen- en mengvarianten voor. 3 Pagina 8

Pagina 10

Interactieve e-relatiemagazine, deze sportblad of brochure is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar uitgeven van web rapporten.

574 Lees publicatie 227Home


You need flash player to view this online publication