en de werkwijze zijn gericht op een specifieke vorm van crowdfunding, namelijk voorfinanciering (‘voorinschrijving’) van praktijkonderzoek. Fundaplant is in november 2012 operationeel geworden. Voor die tijd was de brancheorganisatie ook al op vergelijkbare wijze actief met de financiering van innovatieprojecten en onderzoek. Ook toen werd er voor (co)financiering een beroep gedaan op de achterban. De crowdfunding is voor Groeiservice een onderdeel van de strategie, zijnde een groter pakket van diensten gericht op innovatie en probleemoplossing. De crowdfunding is gericht op het oplossen van kortetermijnvraagstukken en -uitdagingen. De systematiek van het platform is ontworpen om relatief gemakkelijk en goedkoop uitgerold te kunnen worden naar andere (LTO-) sectoren. Groeiservice is erin geïnteresseerd om de opgedane kennis en systematiek tot nut te maken voor andere (agrarische) sectoren. 3.6 Groenemarktplaats In 2009 is Groenemarktplaats.nl gestart. De website is opgezet als platform om consumenten te helpen groene consumenten te worden. Op het platform konden duurzame producten en diensten worden aangeboden door bedrijven. NGO’s (waaronder terreinbeheerders) konden duurzame projecten plaatsen en aan crowdfunding doen. Een belangrijk element in het concept vormde de ‘De Nationale Groene kaart’. De bedoeling was dat consumenten op deze kaart saldo zouden sparen bij de aankoop van producten (zoals bij het airmilesconcept), en dit saldo vervolgens konden gebruiken door via het platform groene diensten en producten af te nemen en/of te besteden aan duurzame projecten. De website is enige jaren in de lucht geweest en er zijn enkele honderden kaarten in omloop gebracht. Ook zijn er enkele honderden producten en enkele tientallen projecten op het platform aangeboden De aanpak is echter weinig succesvol gebleken: er zijn nauwelijks projecten gefinancierd en slechts enkele tientallen producten verkocht. Het werven van projecten, weliswaar vooral van buiten de groene sector, bleek geen probleem maar het krijgen van een groot bereik op internet (voor crowdfunding) bleek de grootste drempel. De site is in april 2013 gesloten. De initiatiefnemers zijn geïnteresseerd in de oprichting van een nieuw natuur(markt)platform op basis van de al door hen ontwikkelde infrastructuur, waaronder het platform. Ze nemen graag deel in de ontwikkeling en advisering. De middelen zijn niet toereikend om dit op eigen kracht te kunnen doen. 3.7 GreenWish Adviseur GreenWish richt zich op de ondersteuning van (‘bottom-up’) particulier initiatief. De stroom van initiatieven uit de samenleving die GreenWish mee op gang wil helpen, wordt gezien als een krachtige motor achter duurzame en maatschappelijke 7 Pagina 12
Pagina 14Interactieve e-webshop, deze catalogus of lesboek is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie omzetten van digitale boeken.
574 Lees publicatie 227Home