1. Aanleiding Er waait een nieuwe wind door de wereld van natuur, bos en landschap in Nederland. De overheid trekt haar handen van de natuur terug en vermindert de structurele subsidies. Daardoor zal de sector zich sterker op andere bronnen moeten oriënteren. In de huidige situatie is de verdeling aan baten als volgt (landelijk beeld): 1/3 uit subsidies, 1/3 uit charitas (fondsenwerving) en 1/3 uit de markt. Dit zal toegroeien naar een verhouding van 15% uit subsidies, 40% uit charitas en 45% uit de markt (bron: Nationaal Groenfonds 2011). In een tijd waarin subsidies voor natuurbeheer afnemen, worden organisaties in de sector bos, natuur en landschap genoodzaakt meer geld uit andere bronnen te betrekken. Dat vergt een open blik naar de samenleving en financiële creativiteit. Meer marktgericht opereren is − naast het beter benutten van charity − een noodzaak, en vergt meer ondernemerschap in de sector. Natuurorganisaties zullen meer dan nu ‘maatschappelijke ondernemingen’ moeten worden, gericht op het zien en benutten van kansen in de markt. Ondernemerscompetenties In een onderzoek van J. Dijkhuizen is een groep van twintig succesvolle Nederlandse ondernemers gevraagd wat de kern is van hun ondernemerschap. De antwoorden lopen sterk uiteen, maar de gemene deler is: “Je eigen ideeën kunnen omzetten in winst”. Volgens deze groep zijn de persoonlijke kwaliteiten van de ondernemer bepalend voor het succes van de onderneming. De kern van ondernemerschap is dat je “waarde toevoegt”, dat wil zeggen dat je met je activiteiten, ideeën en vaardigheden iets toevoegt aan wat er al is. Op de vraag welke competenties je nodig hebt om ondernemerschap in praktijk te brengen, komen er drie duidelijk naar voren: visie, lef en doorzettingsvermogen (J. Dijkhuizen, 2011). Dit project ‘Ondernemerschap in de sector bos, natuur en landschap’ gaat in op ondernemerschap als (deels nieuwe, maar deels ook reeds bestaande) onmisbare toekomstrichting voor de sector. Dat is belangrijk en urgent. Dit project gaat op zoek naar de kansen en mogelijkheden voor (nieuw) ondernemerschap in de sector, brengt de belemmeringen in kaart en geeft een overzicht van de mogelijkheden. In dit project gaan we op zoek naar het antwoord op de vraag wat er specifiek is aan ondernemerschap in de sector bos, natuur en landschap. Daarvoor is een interviewronde gehouden langs een negental toonaangevende directies van natuurorganisaties in Nederland, die elk een persoonlijke visie hebben gegeven op hoe ondernemerschap in hun organisatie gestalte krijgt. De interviews samen geven een beeld van de state of the art in de sector en een overzicht van waar de grootste kansen en mogelijkheden worden gezien. 1 Pagina 6

Pagina 8

Interactieve digitale spaarprogramma, deze tijdschrift of whitepaper is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van e-reisgidsen.

573 Lees publicatie 226Home


You need flash player to view this online publication