De onderlinge verschillen zijn groot. Bij de resultaten dient te worden aangetekend dat FREE Nature (directeur Chris Braat) een organisatie is die wel natuur beheert maar zelf geen grond in eigendom heeft. Dit in tegenstelling tot de zes andere organisaties, die zelf terreinbeheerders zijn. Marco Glastra van het Groninger Landschap zet zijn volledige budget in ten behoeve van zijn kerndoelstelling: “Wij willen erfgoed als eigendom aankopen, volgens onze doelstelling. Daar zijn we voor. Uit het erfgoed kun je vervolgens rendement halen door pacht, exploitatie of een combinatie daarvan.” Het Groninger Landschap investeert niet actief in de andere verdienmodellen. Het ziet wel brood in het vermarkten van producten (bijvoorbeeld vlees) − en dan vooral streekgebonden − maar de investeringen moeten bij voorkeur van de ondernemers komen. Het gaat wel marktarrangementen aan (bijvoorbeeld met De Friesland), maar ook daar zal het Groninger Landschap niet zelf geld in investeren. Ook Ger Frenken, directeur van het Limburgs Landschap, investeert verreweg het grootste deel in beheer en exploitatie van eigendommen, en daarnaast een gering deel in businessarrangementen. Henkjan Kievit wil het erfgoed van Natuurmonumenten beter in de markt zetten: “Met vakantiewoningen en vergaderlocaties is meer geld te verdienen. Businessarrangementen doet NM al volop. Onze pachtprijzen zijn marktconform, hier zie ik niet zoveel kansen meer. In hout en biomassa zie ik wel veel kansen. Ik zou er een extra fte op willen zetten, fulltime.” Ook Hank Bartelink legt de nadruk op het beter benutten van erfgoed: “Wij beheren met De 12 Landschappen mooi spul; daar moeten we meer mee doen. Lucratieve verpachting moeten we gewoon blijven doen, dat is als vanouds ons ondernemerschap. Mijn droompartners zitten in de hoek van de sectoren recreatie, gezondheidszorg en duurzame energie”. Debbie Kamphuis van Staatsbosbeheer zou haar € 300.000,investeringsbudget verdelen over de eerste vier verdienmodellen, met een accent op de businessarrangementen en de publieke diensten. “Buitenleven kan nog verder worden ontwikkeld, maar staat wel goed in de steigers en is lucratief.” Walter Menkveld van Landschap Noord-Holland investeert van allemaal het meest in het benutten van personeel voor de advies- en projectenmarkt. Ten behoeve van professionalisering stelt hij voor € 50.000,- te investeren in een Landschapsacademie en € 30.000,- in een Ajax-klasje voor jonge high potentials. Ook ziet hij goede kansen in het verder ontwikkelen van partnerships met marktpartijen. Het is de kunst om goede businesspartners te vinden die aansluiten bij de doelstelling van de eigen organisatie. Chris Braat ten slotte: “FREE Nature heeft geen eigendommen om in te investeren; wij beheren en ontwikkelen gebieden in opdracht van de eigenaren. Wildernisbeleving vlak bij de stad biedt mogelijkheden voor combinatie met horeca, zorg en onderwijs. Wij kunnen arrangementen ontwikkelen die geld uit de markt genereren, waarbij de kost voor de baat uitgaat. Wij zijn klaar om te beginnen in een voorbeeldgebied.” Ten aanzien van de publieke diensten: “Natuur is een bron van schoon water, lucht, ruimte, beleving, biodiversiteit. Dat moet gefinancierd worden uit publieke middelen. Oogst uit de natuur verkopen doen we al (wildernisvlees), maar dat kan wel worden verbeterd.” 32 Pagina 37

Pagina 39

Scoor meer met een online winkel in uw spaarprogramma. Velen gingen u voor en publiceerden weekbladen online.

573 Lees publicatie 226Home


You need flash player to view this online publication