Voorwoord Lange tijd is de Nederlandse natuur in grote mate subsidie afhankelijk geweest. Van een verdeling aan baten die bestaat uit 1/3 subsidies, 1/3 charitas (giften, lidmaatschappen, donaties) en 1/3 markt zal de natuursector zich gaan omvormen naar baten in de verhouding 15% subsidies, 40% charitas en 45% markt. Om de benutting van de bronnen ‘charitas’ en ‘markt’ te kunnen optimaliseren, zijn nieuwe vormen van ondernemerschap nodig. Natuurorganisaties ontwikkelen zich naar maatschappelijke ondernemingen. Medewerkers en toekomstige medewerkers (studenten) ontwikkelen competenties op het gebied van ondernemerschap. In dit rapport worden de resultaten weergegeven van een serie inspirerende gesprekken met ondernemende medewerkers van natuurorganisaties. Zij geven een kijkje in de keuken van de dagelijkse praktijk van het ondernemen. Een hele uitdaging in organisaties met meerdere doelen, kaders en randvoorwaarden. Want het is nogal veel tegelijk, wat natuurorganisaties ambiëren: natuur en landschap beschermen, recreatie-omgevingen en –voorzieningen aanbieden, daarover breed communiceren, kosten besparen én geld verdienen. Ondernemerschap, dat moet je een beetje in het bloed zitten, je moet het willen en je moet het kunnen. Als persoon en als organisatie. Ik hoop dat u zich, als groene ondernemer of als ondernemer in het groen geïnspireerd zult voelen in onze gezamenlijke ontdekkingstocht naar echte ‘game changers’ voor natuur en landschap. Dr. G. Vos, Directeur InnovatieNetwerk Pagina 2
Pagina 4Scoor meer met een webshop in uw brochures. Velen gingen u voor en publiceerden catalogi online.
573 Lees publicatie 226Home