3. Gezondheidszorg. Door een recente wetswijziging mogen zorgverzekeraars niet zomaar korting op de polis geven, tenzij die aantoonbaar gezondheidswinst oplevert. In het project ‘Gezond in de natuur’ hebben zeven Landschappen een deal met De Friesland zorgverzekeraar afgesloten. Ook ziet Bartelink dat wellnessorganisaties een goed onderkomen zouden kunnen vinden in het erfgoed van de Landschappen, waarbij vooral de groene buitenruimte meer gebruikt zou kunnen worden. 4. Energie. Energiemaatschappijen vechten om een groen imago. Bartelink: “Daar zouden we businessdeals mee kunnen sluiten. De markt voor biomassa ontwikkelt zich nog steeds behoorlijk snel. Er zit al heel veel ondernemerschap in die sector en we zouden ons daarin ondernemender kunnen opstellen. Het bieden van continuïteit in grondstoffenaanbod is geld waard; daar zouden me weer aan kunnen doen.” Geen toegangspoortjes in de natuur Bartelink: “Ik zie geen winst in het heffen van toegang voor onze terreinen. Die cultuur hebben we niet en je moet op zondagmiddag vrij en gratis kunnen wandelen, vind ik. Er zijn wel terreinbeheerders die toegang heffen (Hoge Veluwe, Waterleidingduinen) of parkeergeld heffen (Twickel), maar dat zie ik ons niet zo gauw doen. Ik denk dat sommige van onze organisaties zo’n sterk merk in hun regio zijn dat ze vergelijkbaar zijn met het imago van National Trust. Noem ze maar regional trust. Ik zie verschillen tussen de organisaties. Dat is niet te herleiden naar regionale identiteit (Friezen zijn niet ondernemender dan Limburgers, of andersom), maar wel aan de mensen die bij de organisaties werken. Ondernemerschap moet in je bloed zitten, je hébt het of je hebt het niet. Ik merk het aan de mensen met wie ik samenwerk: sommigen zien voortdurend kansen en zetten de schouders eronder om die te verzilveren, terwijl anderen die kansen niet zien. Ondernemerschap is mensgebonden.” 2.7 “Ondernemerschap? We hebben geen keus!” Ondernemerschap lijkt misschien een vreemd begrip voor een organisatie die zo nauw met de Rijksoverheid is verbonden als Staatsbosbeheer, maar ze zijn er al jaren mee vertrouwd. Binnen de grenzen van wat mogelijk is, wordt volop gebruik gemaakt van de profit-kansen van de sector. Debbie Kamphuis, directeur Strategie en Externe Betrekkingen, is een voorstander van ‘de luiken open gooien’. Kamphuis: “In deze tijd, waarin overheidsfinanciën afnemen, is de urgentie van ondernemerschap groot. De tijd is rijp. De fase van nadenken en plannen maken is voorbij, het gaat nu om doen. Wij zijn binnen Staatsbosbeheer op meerdere fronten actief, bijvoorbeeld met houtoogst, verkoop van producten, vakantiewoningen en arrangementen. Voor wat betreft de houtoogst bijvoorbeeld, gaan we de komende jaren meer hout oogsten, bosbeheermatig gewenst en vanuit ecologie verantwoord. Dit geeft de tendens aan dat de houtoogst weer een volwaardig onderdeel van ons beheer wordt. 20 Pagina 25

Pagina 27

Scoor meer met een webshop in uw archief. Velen gingen u voor en publiceerden publicaties online.

573 Lees publicatie 226Home


You need flash player to view this online publication