Op Schovenhorst is met de beste bedoelingen en met ondernemerschap geprobeerd om het landgoed met bijzondere dagrecreatie rendabel te maken. Daar is enorm in geïnvesteerd, met de Bostoren als blikvanger. Maar het verdienmodel was veel te optimistisch ingeschat. Vastenhout: “Een marktonderzoekbureau heeft indertijd de berekeningen uitgevoerd, met de prognose van 50.000 jaarlijkse bezoekers als wenkend perspectief. Ik heb dit geleerd: geloof nóóit een marktonderzoekbureau. Zij hebben er belang bij om de situatie zo rooskleurig mogelijk in te schatten, want daar is de klant blij mee. Maar te veel optimisme is een valkuil en een stichting als de onze is wel verantwoordelijk voor de exploitatie. Het moet in de praktijk wel gaan lopen. De risico’s zijn indertijd slecht gecalculeerd. Je zou kunnen zeggen dat het toenmalige stichtingsbestuur met de beste intenties zich aan ambities heeft overeten, zonder de risico’s af te dekken.” De stichting heeft uiteindelijk een schuld van meer dan een miljoen euro. Ze wordt nu door de andere stichting op het landgoed gefinancierd, die kapitaal tegen een vriendelijke rente van 4% heeft kunnen lenen. De stichting zit met een langdurende rentelast van € 50.000,- per jaar, en daarnaast de aflossing van de kapitaalschuld. Nieuw verdienmodel Vastenhout: “We proberen nu een verdienmodel neer te zetten waarmee we de situatie weer in de hand krijgen. Dat valt niet mee. Ons verdienmodel bestaat uit twee delen: 1. dagrecreatie en 2. locatieverhuur. We gaan uit van een groeimodel waarin we organisch van de ene fase naar de andere kunnen groeien. Dat vinden wij voorzichtig en in deze tijd verstandig ondernemen. We hebben het personeel gehalveerd tot 1,4 fte. We doen hetzelfde werk als daarvoor, dus het is hard aanpoten, misschien wel té hard. De dagrecreatie begint wel stabiele jaarinkomsten op te leveren. De Bostoren brengt jaarlijks € 30.000,- op, bij circa 7.000 betalende bezoekers. Daarnaast doen we veel excursies, schoolreisjes, kinderpartijtjes et cetera. Die leveren financieel niet zo veel op, maar zijn wel erg belangrijk voor de beleving van het landgoed. We willen dat er mensen in ons mooie bos komen! De tweede pijler, locatieverhuur, zijn we opnieuw aan het opzetten. Feesten en partijen, vergaderingen en andere verhuur moeten de kas gaan vullen. Met een professioneel horecaconcept en een goede horecaondernemer kan dat best een goed verdienmodel worden. Weet je: als de mensen op zaterdagavond bier komen drinken, komen ze vanzelf ook een keer op de zondagmiddag met oma een wandeling doen. De activiteiten moeten elkaar gaan versterken.” Kijk op ondernemerschap Martin Vastenhout heeft door zijn ervaringen een eigen kijk gekregen op ondernemerschap: “Als je ondernemer wilt zijn in bos en erfgoed, dat moet je dat doordacht en organisch doen: stapje voor stapje, schoenmaker blijf bij je leest en met zicht op de financiële risico’s. We hebben tal van mogelijkheden onderzocht door de bril 6 Pagina 11

Pagina 13

Scoor meer met een online shop in uw uitgaven. Velen gingen u voor en publiceerden rapporten online.

573 Lees publicatie 226Home


You need flash player to view this online publication