7. Conclusies en aanbevelingen 33 7.1 Conclusies Multipurpose ondernemerschap biedt kansen voor de visserijondernemer om de economische basis van zijn onderneming te verbreden en te versterken. Opbrengsten nemen toe, terwijl de investeringskosten en operationele kosten minder snel stijgen. De brandstofkosten, die een belangrijk deel van de operationele kosten vormen, kunnen bij een optimale inzet van het schip met bijna 10% verlaagd worden. Momenteel wordt in de visserij onder andere onderzocht hoe kosten bespaard kunnen worden door met kleinere schepen te gaan varen of de snelheid van bestaande schepen omlaag te brengen. Een hogere snelheid geeft echter meer flexibiliteit en de mogelijkheid om de inzetbaarheid van het schip drastisch te verhogen. Dit vereist een schip dat gemakkelijk aangepast kan worden aan de wisselende wensen en eisen van (potentiële) klanten. In navolging van de grote offshore schepen met grote werkdekken ontstaat er ook een markt voor kleinere multipurpose vaartuigen. De catamaran biedt interessante mogelijkheden om het multipurpose concept te realiseren, maar dient nader onderzocht te worden op zeegangsgedrag bij verschillende operationele snelheden. LNG als alternatieve brandstof is vooral interessant bij een hoge bezettingsgraad van het schip en in die situaties waarbij voor het schip hogere snelheden noodzakelijk zijn. Terugverdientijden variëren van 4,5 jaar bij een hogere bezettingsgraad tot 8 jaar bij een lagere bezettingsgraad. Pagina 42
Pagina 44Scoor meer met een webwinkel in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden mailings online.
554 Lees publicatie 223Home