30 6.5 Overwegingen en onzekerheden Uit de voorgaande gevoeligheidsanalyse blijken de gekozen maximale vaarsnelheid, het aantal draaiuren per jaar en de LNG-prijs een behoorlijke invloed te hebben op de terugverdientijden van de investering in een LNG-systeem. De maximale vaarsnelheid en het aantal draaiuren per jaar zijn vooraf redelijk in te schatten. De prijsontwikkeling van LNG daarentegen is veel lastiger in te schatten. Uit historische gegevens wordt een patroon zichtbaar, waarbij de veranderingen in de LNG-prijzen voornamelijk veroorzaakt worden door schommelingen in de olieprijzen, met een vertraging van ongeveer zes maanden. Dus als bijvoorbeeld in januari 2013 de olieprijzen dalen, dalen in juli 2013 ook de LNG-prijzen. CO2, SOx, NOx en fijnstof. De te verwachten aanscherping daarvan werkt uiteraard in het voordeel van LNG. Als gevolg van de aankomende strengere eisen voor de scheepsemissies zal vanaf 2015/2016 in de scheepvaart de vraag naar zware olie afnemen en de vraag naar gasolie toenemen. Hierdoor zal naar verwachting de gasolieprijs verder stijgen. Het verschil tussen de gasolie- en LNG-prijzen zal daardoor vermoedelijk toenemen, waardoor de businesscase voor LNG aantrekkelijker wordt. Los daarvan is ook relevant hoe de regelgeving voor uitstoot zich zal ontwikkelen: Vanwege de beperkte bekendheid die de maritieme sector heeft met LNG als transportbrandstof, worden in deze fase door scheepsbouwers en maritieme toeleveranciers en dienstverleners vaak extra kosten in rekening gebracht om onvoorziene risico’s af te dekken. Het is de verwachting dat de ontwerp-, bouw- en installatiekosten voor LNG-systemen aan boord van schepen in de komende jaren zo’n 10 tot 20% kunnen dalen, omdat LNG-systemen een normale state-ofthe-art-toepassing zullen worden. In de huidige situatie kunnen overheidsinstrumenten worden ingezet om de implementatie van LNG als transportbrandstof in de maritieme sector te ondersteunen. Stichting Energy Valley (www.energyvalley.nl) in Groningen beijvert zich om bedrijven te helpen met investeringssubsidies om de extra investeringskosten voor LNG-systemen aan boord in deze startfase te verlagen. Voor het voldoen aan de aankomende strengere emissie-eisen voor schepen zijn er grofweg twee oplossingsrichtingen: het gebruik van schonere brandstoffen (bijvoorbeeld LNG) of het gebruik van nabehandelingsmethoden van de afvoergassen (bijvoorbeeld scrubbers). Als bij de bouw van nieuwe multipurpose vessels geen LNG-systemen aan boord geplaatst worden, zal men in de nabije toekomst geconfronteerd worden met de vraag hoe te voldoen aan de nieuwe emissie-eisen. Investeringen in voor- en/of behandelingssystemen zijn dan alsnog onvermijdelijk. Pagina 39

Pagina 41

Scoor meer met een online shop in uw boeken. Velen gingen u voor en publiceerden edities online.

554 Lees publicatie 223Home


You need flash player to view this online publication