Afbeelding 10: Impressie multipurpose monohull. De catamaran heeft een hogere snelheid dan een monohull bij een gelijkblijvend vermogen en is geoptimaliseerd voor een kruissnelheid van 14 knopen. De maximale snelheid bedraagt 15 knopen. De monohull heeft een maximale snelheid van ongeveer 12 knopen en een kruissnelheid van 11 knopen. De catamaran heeft dus een aanzienlijk hogere snelheid en is daardoor in staat om veel sneller bij verder gelegen locaties te zijn dan de monohull. Het zeegangsgedrag in de Noordzee voor de catamaran in de snelheidsrange van 4 tot 15 knopen dient echter nader onderzocht te worden, om zeker te stellen dat het schip ook bij hogere zeegang veilig kan blijven opereren. De bouwkosten voor de catamaran zijn aanzienlijk hoger dan de bouwkosten voor een monohull, maar deze kosten worden mogelijk gecompenseerd door kortere transittijden en dus een hogere inzetbaarheid van de catamaran op jaarbasis. In Afbeelding 11 (blz. 23) worden een viertal inzetscenario’s van de multipurpose monohull gevisualiseerd, namelijk leeg werkdek, visserijfabriek, boeienlegger en containertransport. Pagina 31
Pagina 33Scoor meer met een online shop in uw PDF's. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaven online.
554 Lees publicatie 223Home