4. Verificatie met marktpartijen 17 Om een marktpositie te verwerven, zijn op de vraag toegesneden equipment, personeel en commitment vanuit de markt een eerste vereiste. Daarnaast is kennis van de markt (vraag en alternatief aanbod) nodig om tot een goede prijsstelling te komen. Aangezien de markt bestaat uit een beperkt aantal goed op de markt ingespeelde dienstverleners, zal op dit punt een extra inspanning nodig zijn om een goede marktpositie te kunnen verwerven. Er moet worden geïnvesteerd in contacten met de potentiële afnemers. Samenwerking met andere vissers kan daarbij helpen. De toepasbaarheid van de inzetscenario’s uit het vorige hoofdstuk wordt vooral bepaald door de invoerwaarden en de nauwkeurigheid van deze waarden. De grootste uitdaging zit in de bepaling van de juiste dagtarieven en de mogelijkheid om het jaar rond de activiteiten zo te plannen dat het aantal vaardagen geoptimaliseerd kan worden. In Afbeelding 7 is bijvoorbeeld een dagtarief van 10.000 euro per dag voor offshore support opgevoerd. Dit dagtarief kan echter verdubbelen wanneer de vraag naar offshore support-werkzaamheden substantieel groter is dan het aanbod. De kans dat dit tarief lager uitvalt, lijkt niet waarschijnlijk. Ook het plannen van de verschillende opeenvolgende werkzaamheden en de daarmee gepaard gaande ombouw van het multipurpose vessel dienen nauwkeurig op elkaar te worden afgestemd. Het is uit kostenoogpunt namelijk nogal inefficiënt om bijvoorbeeld in week 1 offshore support-werkzaamheden uit te voeren, in week 2 boeien te moeten leggen, in week 3 te gaan vissen en in week 4 maritiem onderzoek te doen, en vervolgens in de daaropvolgende periode opnieuw een dergelijke cyclus te moeten doorlopen. Het is van groot belang om deze inzetscenario’s te verifiëren met de markt, om ze daarmee te toetsen op haalbaarheid en uitvoerbaarheid. Pagina 26

Pagina 28

Voor clubmagazines, online PDF's en gebruiksaanwijzingen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw publicaties.

554 Lees publicatie 223Home


You need flash player to view this online publication