10 Vervolgens is het operationeel vaarprofiel in grote mate bepalende voor de inzetbaarheid van het platform en de operationele kosten. Het vaarprofiel kan in eerste instantie uitgedrukt worden in een bepaalde snelheidsrange met een bijbehorend inzetpercentage. Voor de conceptdefinitie van deze businesscase is gekozen voor drie snelheden met een bijbehorend inzetpercentage, te weten: • Lage snelheid met een bijbehorend inzetpercentage, • Gemiddelde snelheid met een bijbehorend inzetpercentage, • Maximumsnelheid met een bijbehorend inzetpercentage. Afhankelijk van het scheepstype (enkelromp of catamaran) kan het brandstofverbruik berekend worden en in combinatie met een gegeven gasolieprijs kan een optimalisatie van de jaarlijkse inkomsten minus de brandstofkosten gemaakt worden. Afbeelding 5 geeft een voorbeeld van een interactief businessmodel voor een monohull dat in de volgende hoofdstukken in uitgebreidere vorm aan de orde komt en ook op de website van InnovatieNetwerk is gepubliceerd. Afbeelding 5: Berekening van de opbrengsten minus de brandstofkosten (de hierbij gebruikte invoerwaarden dienen als voorbeeld; zij zullen per onderneming verschillen).4 4 Het multipurpose vessel wordt in dit voorbeeld 200 vaardagen (à 24 uur per dag) per jaar ingezet voor activiteiten. De inkomsten per dag voor de verschillende activiteiten zijn overgenomen uit het LEI-rapport” Van Noordzeevisser naar multipurpose maritiem ondernemer”. De inzetpercentages voor de verschillende activiteiten en de vaarsnelheden met bijbehorende percentages zijn bepaald in samenwerking met de Ekofish Group. De scheepsweerstand bij verschillende vaarsnelheden gedurende een vaardag bepaalt uiteindelijk het brandstofverbruik van het schip. Deze scheepsweerstand wordt bepaald door de rompvorm, de golfmakende weerstand en de wrijvingsweerstand van de romp. In combinatie met de gemiddelde gasolieprijs kan dan een overzicht gegeven worden van de inkomsten op jaarbasis. In Afbeelding 5 is uitgegaan van een enkelrompschip. Voor een catamaran is een ander brandstofverbruik van toepassing. Pagina 19
Pagina 21Scoor meer met een webshop in uw boeken. Velen gingen u voor en publiceerden PDF's online.
554 Lees publicatie 223Home