2 Of het voor de visserman interessant is te investeren in andere activiteiten op zee dan vissen hangt af van een heleboel factoren en zal per visserijonderneming en per schip aanzienlijk kunnen verschillen. Daarbij doen zich een hele reeks vragen voor. Welke andere activiteiten dan vissen wil de visser oppakken? Hoeveel tijd wil hij eraan besteden? Welke vaarsnelheden denkt hij nodig te hebben en wat betekent dat voor het brandstofverbruik? En al die vragen hangen ook nog eens onderling nauw samen. Deze business case heeft geleid tot een rekenmodel waar een visserijondernemer zijn individuele wensen en bedrijfsgegevens kan inbrengen en daarmee ook kan variëren om de verschillende opties te onderzoeken. Hij kan zich zo op eenvoudige wijze een oriënterend beeld vormen van de kansen voor zijn onderneming. Voor concrete ondernemingsbeslissingen is uiteraard verdere detaillering nodig. Gezien de ontwikkelingen met betrekking tot LNG als transportbrandstof bevat het rekenmodel een separaat blad voor de toepassing van LNG. Dit geeft een inschatting van de terugverdientijd van een LNG-installatie bij de gekozen activiteiten, het brandstofverbruik, het aantal vaardagen, maar ook de geschatte prijzen van diesel en LNG. Het rekenmodel (spreadsheet) is te vinden op: http://tinyurl.com/cdawbje. Conclusies en aanbevelingen Multipurpose maritiem ondernemerschap biedt kansen voor de visserijondernemer om de economische basis van zijn onderneming te verbreden en te versterken. Opbrengsten nemen toe, terwijl de investeringskosten en operationele kosten minder snel stijgen. De brandstofkosten die een belangrijk deel van de operationele kosten vormen kunnen bij een optimale inzet van het schip met bijna 10% verlaagd worden. Momenteel wordt in de visserij onder andere onderzocht hoe kosten bespaard kunnen worden door met kleinere schepen te gaan varen of de snelheid van bestaande schepen omlaag te brengen. Een hogere snelheid geeft echter meer flexibiliteit en de mogelijkheid om de inzetbaarheid van het schip drastisch te verhogen. Dit vereist een schip dat gemakkelijk aangepast kan worden aan de wisselende wensen en eisen van (potentiële) klanten. In navolging van de grote offshore schepen met grote werkdekken ontstaat er ook een markt voor kleinere multipurpose vaartuigen. LNG als alternatieve brandstof is vooral interessant bij een hoge bezettingsgraad van het schip en in die situaties waarbij voor het schip hogere snelheden noodzakelijk zijn. Terugverdientijden variëren van 4,5 jaar bij een hogere bezettingsgraad tot 8 jaar bij een lagere bezettingsgraad. Bovendien draagt de toepassing van LNG in de visserij bij aan de vergroening van het imago van de sector wat van toenemend belang is voor het profiel van vis in de markt. Aanbevolen wordt om in een vroeg stadium met diverse vertegenwoordigers uit de maritieme sector in gesprek te gaan en te onderzoeken of langlopende contracten kunnen worden afgesloten, zodat de hogere bezettingsgraad van het multipurpose vaartuig zo spoedig mogelijk gerealiseerd kan worden. Pagina 11
Pagina 13Voor spaarprogramma, online archief en reisgidsen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw club bladen.
554 Lees publicatie 223Home