zoals tong, schol, schar, tarbot en griet (platvis), garnalen (schaaldieren), maar ook langoustine, mul, poon en rondvissoorten zoals kabeljauw en wijting. De vis wordt direct na de vangst gestript (van ingewanden ontdaan), gespoeld en gekoeld met ijs. De vis wordt vers in kisten van 20-40 kilo in een visruim bewaard, op een temperatuur van iets boven 0 graden Celsius. De visreizen variëren globaal tussen de een en vier dagen. De kleinere schepen van dit onderdeel van de vloot (schepen tot 24 meter) voeren de verse vangst vaak al binnen een of twee dagen aan. De meeste vis en garnalen wordt in principe via een visafslag verkocht. De overige kleine zeevisserijvloot bestaat uit een aantal schepen dat seizoensmatig dicht bij de Nederlandse kust vist. Tong, tarbot, schar, kabeljauw en zeebaars zijn de belangrijkste doelsoorten en sommige vissers in de Oosterschelde en Zeeuwse Delta vangen ook kreeft en paling. Dit onderdeel van de vloot bestaat uit relatief kleine vaartuigen die dag- of nachtreizen maken en vooral in de zomermaanden vissen. Afhankelijk van de weersgesteldheid komen de schepen meerdere malen per week de haven weer binnen om de vis te verkopen, in principe via een visafslag. De grote zeevisserij betreft de visserij met vrieshektrawlers. De schepen worden door enkele Nederlandse reders geëxploiteerd en de meeste vis wordt buiten de Noordzee gevangen. De relatief grote schepen vissen op pelagische vissoorten die vooral zwemmen in het middelste of bovenste deel van de waterkolom. Het gaat hier hoofdzakelijk om vissoorten als makreel, horsmakreel, blauwe wijting, haring en sardinella. De vis wordt direct na de vangst direct aan boord diepgevroren (op een temperatuur van minimaal -24 graden Celsius) en verpakt. De visreizen van de schepen variëren globaal tussen de tien en dertig dagen. De verkoop van de in kartonnen dozen verpakte, diepgevroren vis wordt door de rederijen zelf verzorgd en loopt niet via een visafslag. De vis wordt wereldwijd geëxporteerd, vooral naar landen in Afrika en Azië, bijvoorbeeld Nigeria, Egypte en Japan. Dit onderdeel van de vloot wordt in deze rapportage verder buiten beschouwing gelaten. 11 Pagina 22

Pagina 24

Scoor meer met een webwinkel in uw flyers. Velen gingen u voor en publiceerden artikelen online.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication