Samenvatting 1 Belangrijkste uitkomsten Vissers kunnen via internet, met een eigen ‘webmarket’, een aanzienlijk hogere omzet en een hogere marge per kilogram vis realiseren in vergelijking met de bestaande verkoopmethode via de visafslag. Met deze nieuwe afzetmogelijkheid in de keten voeren de vissers zelf de regie. De directe relatie met de klant die zo wordt gecreëerd, stelt de visser in staat om meer klantgericht te gaan opereren. Voor de regio Zuid-Holland West wordt geschat dat in het eerste jaar een markt kan worden bediend met een omzet van bijna een miljoen euro. De helft van dat bedrag kan via de consumentenmarkt en een evengroot bedrag kan via de zakelijke markt worden gerealiseerd. Het marktpotentieel voor de webmarket op termijn wordt geschat op een omzet van rond 13 miljoen euro, dat is ongeveer de helft van de totale markt in deze regio. Vissers zullen zelf wel eerst in deze marktinnovatie moeten investeren. In dit rapport zijn vier scenario’s uitgewerkt waar vissers mee aan de slag kunnen: het aangaan van een eigen webmarket, een abonnementmodel, een model om als groep deel te nemen en een scenario om individueel als ondernemer deel te nemen aan een webmarket. Voor alle vier scenario’s zijn daarvoor investeringen, organisatie- en marketingkosten doorgerekend, waarbij samenwerking met een organisatie als VersvandeKweker.nl veel voordelen lijkt op te leveren. Om maximaal rendement te kunnen halen uit de investering zullen vissers niet alleen moeten samenwerken met partijen in de visketen, maar ook met leveranciers van andere versproducten uit de land- en tuinbouwsector. De in dit rapport kort uitgewerkte businesscase, webmarket “VersvandeVisser.nl”, verschaft Nederlandse Noordzeevissers inzicht Pagina 12

Pagina 14

Voor vakbladen, online uitgaven en maandbladen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw maandbladen.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication