42 (Bron: ANP). minder budget zullen moeten doen. Vooruitlopend daarop zijn de omroepen begonnen met de uitwerking van bezuinigingsplannen die jaarlijks structureel tot een vermindering van € 50 miljoen aan uitgaven moeten leiden, met behoud van kwaliteit. Bezuinigingen moeten worden behaald uit: - Het terugbrengen van het aantal landelijke publieke omroepen naar acht via fusering; AVRO en TROS hebben bijvoorbeeld fusieplannen; - Het terugbrengen van de hoeveelheid websites waar de Publieke Omroepen momenteel mee werken; - Het beperken van het aantal regionale omroepen dan wel samengaan met landelijke publieke omroepen. De AVRO heeft in 2011 uit het mediabudget van OC&W € 45 miljoen ontvangen. Een andere belangrijke bron van inkomsten voor een omroep is het lidmaatschap, al dan niet in combinatie met een abonnement op een omroepblad. In 2011 bedroegen de inkomsten uit abonnementen voor de AVRO € 19 miljoen. Deze opbrengst loopt langzaam terug onder invloed van het teruglopen van de ledenaantallen (vergrijzing), maar wordt ernstig bedreigd door het vrijgeven van de omroepgegevens, waardoor het voor consumenten mogelijk wordt elders gratis dezelfde gegevens te krijgen als bijproduct van hoofdactiviteit (bijvoorbeeld in De Telegraaf). Het ledenaantal is bovendien belangrijk voor het verkrijgen van zendtijd en daaraan gekoppeld is het aandeel in de verdeling van het mediabudget. Voor de toekomstige financiering van de activiteiten van de omroepen zal, naast structurele kostenbezuinigingen, gekeken moeten worden naar nieuwe bronnen van inkomsten. Juist daar knellen de beperkingen die de Mediawet aan een publieke omroep oplegt. Simpel gezegd: programma’s (content) die een omroep gemaakt heeft met behulp van publieke gelden, mogen niet opnieuw door een omroep gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Daarmee zou men oneerlijk concurreren met de bestaande commerciële omroepen, die alles uit eigen begroting betalen. De AVRO zoekt daarom naar nieuwe manieren om de maatschappelijke verankering van de omroep invulling te geven en aantoonbaar te maken. Kijkcijfers zouden een rol kunnen spelen, evenals de waardering van het publiek. De oplossing hiervoor wordt onder andere gezocht in een crossmediale strategie: het bereiken van het publiek via meerdere verschillende platforms, Pagina 41
Pagina 43Scoor meer met een online shop in uw sportbladen. Velen gingen u voor en publiceerden handleidingen online.
547 Lees publicatie 218Home