37 (Bron: www.movingtheworld.org). golftoernooi en de Formule 1 bijstond, om te gooien en de expertise van zijn bedrijf in te zetten voor de strijd tegen armoede in de wereld door de strijd met honger aan te gaan. Peter Bakker ziet hongerbestrijding vooral als een logistiek probleem. Er is genoeg voedsel, maar het is moeilijk om het bij degenen te krijgen die het nodig hebben. ‘TNT heeft heel veel ervaring met logistiek. Wij kunnen helpen’, aldus Bakker. Na de verschillende hulporganisaties in kaart gebracht te hebben, wordt uiteindelijk gekozen voor een samenwerking met het World Food Programme, dat ervoor zorgt dat elk jaar miljoenen tonnen voedsel op de juiste plaatsen terechtkomen. Vooral het feit dat een van de beste logistieke bedrijven van de wereld een samenwerking aangaat met de grootste voedseldistributeur van de wereld, wordt als een enorme uitdaging gezien. “Het duidelijkste voorbeeld dat we als bedrijf een verschil kunnen maken, vind ik nog de opslag en distributie van het WFP in Brindisi, in Italië. Daar staat op een gigantisch terrein voedsel opgeslagen dat ingezet moet worden bij rampen, de zogenoemde emergency relief. Die opslagruimte moest uitgebreid worden naar 20.000 m3. Daar had het WFP $12 miljoen voor uitgetrokken. Wij hebben logistieke specialisten daarnaartoe gestuurd en de uitkomst was dat het voor $2 miljoen kon. Moet je bedenken wat een besparing dat is, en hoeveel mensen met het gespaarde geld geholpen kunnen worden.” Peter Bakker, 2002 Een ontmoeting van Peter Bakker met James Morris versterkt die gedachte. De samenwerking wordt vormgegeven onder de naam Moving the World. Als onderneming gespecialiseerd in logistiek, beschikt TNT over de expertise met betrekking tot transport en logistiek. Sinds 2002 ondersteunt TNT het WFP van de Verenigde Naties op verschillende manieren. Men geeft niet alleen geld, maar stelt ook mensen, kennis en systemen beschikbaar in de strijd tegen honger. Vanuit zijn kerncompetenties levert TNT een bijdrage aan de ondersteuning van deze strijd en probeert de mogelijkheden van WFP verder te verbeteren. Pagina 36

Pagina 38

Voor drukwerk, online PDF's en catalogi zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw verenigingsbladen.

547 Lees publicatie 218Home


You need flash player to view this online publication