26 Case: Radiohead Kenmerk natuursector: de macht in de keten zit vooral bij de afnemer, waardoor de waardeverdeling in de keten niet gelijk verdeeld is en de opbrengsten in de natuursector gering blijven. Daarnaast worden natuur en ecosysteemdiensten veelal gezien als iets van ons allemaal en dus verwacht iedereen ze gratis te consumeren. Overeenkomst muzieksector: de macht in de keten van de muziekindustrie ligt in het traditionele model bij de platenmaatschappijen. De producerende artiest krijgt hoogstens enkele procenten van de opbrengst. De digitalisering zorgde ervoor dat consumenten de muziek ook nog eens (illegaal) gratis konden downloaden, waardoor artiesten inkomsten misliepen en ook platenmaatschappijen in het nauw kwamen. Sinds het begin van deze eeuw worstelt de muziekindustrie met de gevolgen van de digitalisering. De technologische vooruitgang zorgde ervoor dat bestanden op cd’s in een handomdraai thuis te kopiëren waren en waarom zou je als consument geld betalen voor een cd als die gratis te downloaden is van het internet? De pogingen om kopiëren technologisch te dwarsbomen en de strijd tegen de piratenpartijen heeft niet tot een groeiende omzet in de muziekindustrie geleid. Sterker nog: die omzet daalt nog steeds. Daarnaast zit de artiest vast in de macht van de keten. Aan de ene kant zijn platenmaatschappijen en radiostations nodig om voldoende bereik op te bouwen bij de afnemers van muziek, aan de andere kant zorgen de ‘wurgcontracten’ met die platenmaatschappijen er juist voor dat maar weinig van de gegenereerde opbrengsten aan de muzikant toekomen. En de bemoeienissen van de platenmaatschappij beperken zich vaak niet tot de verkoop van de muziek alleen, maar breiden zich ook juist uit naar invloed op de rechten van de artiest, de merchandise en de tournees. Veel succesvolle artiesten doen er alles aan om stukje bij beetje de macht over hun eigen producties weer terug te krijgen. Dat is niet gemakkelijk. De Britse alternatieve rockband Radiohead heeft er nooit een geheim van gemaakt liever zijn eigen weg te gaan. In 2000 nam de band al zijn eigen festivaltent (Bron: Radiohead). Pagina 25

Pagina 27

Voor spaarprogramma, online PDF's en flyers zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw verenigingsbladen.

547 Lees publicatie 218Home


You need flash player to view this online publication