18 door o.a. lezers en een extern expertpanel; er ontstaat zogeheten user generated content. Dat maakt het minder hun eigen verhaal. Vaak zijn de discussies langer dan het oorspronkelijke stuk. Redacteuren kunnen ook niet meer hun schouders ophalen over de reacties. Ze moeten er wat mee. Daarnaast zorgt de digitalisering ervoor dat het werk van journalisten beter meetbaar wordt. Je ziet tenslotte meteen hoeveel artikelen iemand produceert, hoe vaak die artikelen gelezen worden en waar het meest op gereageerd wordt. De redacteur moet eraan wennen dat hij op een andere manier wordt aangestuurd. De inhoud van een artikel wordt bepaald aan de hand van de kans dat erop gereageerd wordt, aan de potentie voor een vervolgartikel. Men denkt niet meer in grote bijdrages maar in het opknippen van een verhaal in episodes. Een internetartikel wordt geschreven in drie standaardlengtes, zodat het altijd in het fysieke weekblad past. Elk lang verhaal op de website bevat in de eerste alinea alle hoofdinformatie, zodat die alinea in het blad zelfstandig als nieuwsbericht kan dienen. De omslag vergde behoorlijke veranderingen in denken en doen bij het personeel. Omdat niet alle redacteuren de werkwijze konden doorvoeren, is de samenstelling van de redactie gewijzigd. Het is Computable gelukt om een omslag teweeg te brengen: het aantal lezers is enorm gestegen. Computable in 2012 Pageviews Unieke bezoekers Nieuwsbrief RSS Bladoplage De resultaten: - Het bereik is toegenomen. Het aantal abonnementen voor het magazine is weliswaar teruggelopen van 70.000 naar 25.000, maar het aantal bezoekers en de pageviews van de website zijn meer dan verdubbeld; - De productiviteit (gemeten in het aantal artikelen) van de redacteuren is verdrievoudigd; - De geproduceerde artikelen zijn veelal van betere kwaliteit doordat ze worden aangevuld door een expertpanel; - Het expertpanel is verantwoordelijk voor de productie van 35% van alle inhoud op de site; - De werkwijze is veel efficiënter door standaardisatie: artikelen hebben een vaste lengte, zijn gemakkelijk doorplaatsbaar in het fysieke magazine en genereren door toevoeging van reacties en opinie hun eigen vervolgartikelen; - Het journalistieke werk is meetbaar geworden, waardoor het beter stuurbaar is. 1.300.000 245.000 44.000 3.500 25.163 Pagina 17
Pagina 19Heeft u een sportblad, digi brochure of digi-reclamefolders? Gebruik Online Touch: uitgave digitaal bladerbaar uitgeven.
547 Lees publicatie 218Home