32 Voel je de irritatie? De weerzin om door te lezen? De spanning in je middenrif: verlangen om terug te keren naar de orde van de dag en deze hele exercitie te vergéten?! Natuurvergetenheid, waar hébben we het over?... 33 In de jaren twintig van de vorige eeuw publiceerde de Duitse filosoof Martin Heidegger een boek dat velen tot een ‘waar gáátdit-over!’-verzuchting bracht. In Sein und Zeit beweerde hij dat de westerse beschaving gebukt ging onder een zogenaamde zijnsvergetenheid. Filosofie en wetenschap hadden zich volgens hem tweeëneenhalf millennium beziggehouden met ‘zijnden’ zonder de vraag naar het ‘zijn’ te stellen of zelfs maar te vermoeden dat dit wel eens de kernvraag van de menselijke aanwezigheid op aarde zou kunnen zijn. Wat is zijn? De Britse filosoof Gilbert Ryle beschuldigde Heidegger van een category mistake. Heidegger nam het werkwoord zijn volgens Ryle letterlijk; het substantiveerde het en ging er vervolgens naar op zoek. Alsof hij het zijn uit onze taal peuterde en als een windmolen op de horizon plaatste. Je kunt een woord van de categorie ‘werkwoord’ niet zomaar bombarderen tot een ‘iets’ en er vervolgens een heel boek over schrijven. Of anders gezegd: het kán wel (met de taal kun je alle kanten uit), maar noem het dan geen filosofie, maar bijvoorbeeld fictie of poëzie. Aldus Ryle. Maar toch: wat is zijn? Heidegger zegt dat we dat vergeten zijn en het wellicht nooit geweten hebben en dat precies deze zijnsvergetenheid de oorzaak is van de multicrisis die de mens over zich aan het afroepen is. Met deze stelling joeg hij hele volksstammen tegen zich in het harnas. 59 Pagina 59
Pagina 61Scoor meer met een web winkel in uw spaarprogramma. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogussen online.
541 Lees publicatie 215Home