geologische tijdperk waarin de mens zelf een overheersende natuurkracht is geworden – is het zaak dat die natuurgeschiedenis zich van zichzelf bewust wordt. Nederland zelf is te begrijpen als een product van zo’n natuurgeschiedenis: de wording van ons land als een interactie tussen mens en natuur. De kunst om dat in goede banen te leiden, is ook op andere terreinen tot bloei te brengen; denk aan natuurontwikkeling, een genuanceerde praktijk van de samenhang van stad en platteland, het besef dat de scheiding tussen agrarische bestemming en natuur vloeiend kan zijn, het besef dat de roep in de zorg om een accentverschuiving naar preventie mooi samen kan vallen met een grotere betrokkenheid bij de natuur. De juiste puzzelstukken en kaarten liggen op tafel; het is zaak ze binnen het nieuwe frame op de juiste manier in elkaar te schuiven. Nederland heeft een glansrijke toekomst als Natuurverhaal: natuurverhalen als exportproduct. Verstonden wij niet al langer de kunst om de natuur en landschap een verhaal te laten vertellen – óns verhaal? 8 Een duurzame toekomst kan niet zonder natuurverhalen – Betrokkenheid en oikofilie komen niet uit de lucht vallen en kunnen ook niet van bovenaf worden gedicteerd of opgelegd. Een verstandige praktijk van natuurverhalen bezint zich op hun logica (onder meer de samenhang van vertelde en vertellende natuur en de notie van het antropoceen, onze geschiedenis en natuurgeschiedenis en het bewustzijn dat alle beleid natuurbeleid is) en schept de beleidsmatige, infrastructurele en financiële kaders waarbinnen nieuwe verbindingen tussen mens en natuur kunnen ontstaan en oude, bewezen verbindingen kunnen blijven groeien. Zogenaamde perverse koppelingen zijn te voorkomen door je te oefenen in het redeneren vanuit het derde standpunt voorbij het dualisme van mens en natuur. Iedere onderhandeling is uiteindelijk een onderhandeling met deze 38 Pagina 38

Pagina 40

Scoor meer met een web winkel in uw edities. Velen gingen u voor en publiceerden boeken online.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication