5. Onze aanpak 5.1. Gebiedsanalyse Allereerst hebben wij een gebiedsexpeditie uitgevoerd. Hoe ziet het gebied eruit, waar ligt de kracht, wat zijn tekortkomingen, wie zijn de huidige ondernemers, hoe zien zij hun toekomst en wat willen zij. Vervolgens is onderzoek gedaan naar de vraagzijde van voedsel en naar de huidige voedselketen. Dit onderzoek hebben wij gedaan vanuit het perspectief van de horeca, de zorgsector, de consument/winkelaanbod en de kennisinstellingen/scholen. Welke eisen stellen de vragers aan de aanbodzijde, welke bottlenecks zijn er in de keten en op welke manier kan daar vanuit Tuinen van West op worden gereageerd? Belangrijke elementen die wij daarin mee hebben genomen, zijn de relatie tussen voedsel en zorg, werkgelegenheid en educatie. 5.2. Eerste concept van de businesscase Op basis van de gebiedsanalyse, het onderzoek naar de stadse vraag en de uitgangspunten van de opdracht hebben wij het concept van de businesscase ontwikkeld. Dit concept hebben wij vertaald in drie kernthema’s die kunnen worden beschouwd als programmalijnen naar de toekomst. Binnen deze programmalijnen worden nieuwe initiatieven en activiteiten omschreven, die gezamenlijk de businesscase vormen. 5.3. Op zoek naar de juiste ondernemers en partners Vervolgens zijn wij op zoek gegaan naar ondernemers die passen binnen het concept, die duurzaam zijn en daar een visie op hebben en de ambitie hebben om deze waar te maken, die willen samenwerken, die complementair zijn in hun functies en voedselportfolio (type producten) en die bereid zijn om mee te denken over de wensen en behoeften vanuit de stad en Tuinen van West. 5.4. Samenwerken op basis van belangen Vervolgens hebben we een coalitiebespreking georganiseerd voor een kerngroep van ondernemende boeren met de beste fit en de meeste potentie (passend binnen het concept, duurzaam, haalbaarheid plan, investeringskracht, juiste netwerk) waar wij het business concept hebben gepresenteerd met als doel om deze gezamenlijk verder aan te scherpen en in te vullen. Belangrijk onderdeel van deze besprekingen was het nagaan van het draagvlak voor het concept; wil men hieraan meewerken, waar ligt de toegevoegde waarde voor samenwerking vanuit de ondernemers, hoe kunnen we de belangen van de ondernemers koppelen aan de stadse vraag en aan de belangen van de Stad (Stadsdeel Nieuw West en de Gemeente Amsterdam) en Tuinen van West. Hoe vertaal je dat dan terug naar de businesscases in termen van doelstelling, taken, verantwoordelijkheden, type samenwerking, wederkerigheid (inzet versus zeggenschap) etc. 5.5. Organiseerbaar Op basis van de coalitiebespreking en de vervolggesprekken hebben wij het concept verder uitgewerkt. We hebben berekend hoeveel hectare er nodig is voor de verschillende 23 Pagina 22

Pagina 24

Heeft u een reclamefolder, z-mags of digitale weekbladen? Gebruik Online Touch: flyer bladerbaar maken.

544 Lees publicatie 213Home


You need flash player to view this online publication