deze sectoren geldt dat het kunnen voldoen aan de eisen van de opdrachtgevers zoals aantal dagen op zee, opleiding en scholing van personeel en het kunnen voldoen aan wet- en regelgeving de grootste uitdaging vormt. Bestaande Nederlandse vissersschepen lijken op dit moment vooral als guard vessel (wachtschip) voor de offshore te worden ingezet, waarbij de beloningen doorgaans marginaal zijn doordat het aanbod groter is dan de vraag. Andere nevenactiviteiten in deze sectoren vragen om meer scholing, certificaten en voorzieningen aan boord, dus investeringen. Nieuw te bouwen visserijschepen hebben mogelijk meer kans om nevenactiviteiten op zee te ontplooien omdat tijdens de bouw ervan al rekening gehouden kan worden met toekomstige, andere taken (modulaire bouw). De potentiële omvang van de markt voor nevenactiviteiten voor kottervissers in de komende tien jaar wordt geschat op gemiddeld 13,5 miljoen euro per jaar. Indien schoonvissen van de Noordzee ook daadwerkelijk EU-beleid wordt, dan kan dit bedrag (tijdelijk) 5 miljoen euro per jaar hoger uitkomen. Geschat wordt dat in totaal maximaal 25 miljoen euro door andere activiteiten kan worden verdiend (zie tabel 1). De totale markt is vele malen groter maar lang niet alle nevenactiviteiten zijn met kotters uit te voeren. Geschat wordt dat de totale markt voor nevenactiviteiten op de Noordzee rond 400 miljoen euro bedraagt, naast een miljardenmarkt in de totale offshore-business. In de toekomst zullen naar alle waarschijnlijk meer kweekprojecten worden gestart in de kustzone en op de Noordzee. Voor inzet van bestaande schepen daarvoor is aanpassing aan de schepen nodig, afhankelijk van de gevraagde diensten. Schoonvisprojecten kunnen worden uitgevoerd door bestaande vissersschepen waarvoor waarschijnlijk relatief weinig aanpassingen (investering) vereist zijn. Voor nieuw te bouwen visserijschepen lijkt de markt voor (bio)marien en maritiem onderzoek en kweek op zee ook groeiend maar qua prijs zijn deze schepen misschien niet concurrerend met bestaande schepen. Tijdens de bouw van nieuwe schepen kan al wel rekening worden gehouden met de lay-out ervan (en met de benodigde voorzieningen en apparatuur aan boord) waardoor zij technisch gezien juist weer wel meer geschikt kunnen zijn voor inzet hiervoor. Naast kennis en kunde met betrekking tot visserij dient de bemanning ook te voldoen aan andere (opleidings)eisen. Afhankelijk van de vraag zal kennis over procedures en van specifieke, technische zaken worden gevraagd en een goede beheersing van in ieder geval de Engelse taal. 2 Pagina 7
Pagina 9Heeft u een clubmagazine, page flip flash of online publicaties? Gebruik Online Touch: maandblad digitaal bladerbaar publiceren.
540 Lees publicatie 212Home