Voorwoord Van 'Visser naar Multipurpose Maritiem Ondernemer' was één van de vier langetermijnambities van het Visserij Innovatie Platform (2007-2011). Deze ambities zijn nog steeds leidend voor de inzet van InnovatieNetwerk op visserijgebied. De uitdaging hierbij is het verbreden van het businessmodel van de visserij naar andere activiteiten op zee. Met hun zeemanschap en kennis van de zee kunnen vissers veel meer doen dan alleen vissen, waarmee nieuwe inkomstenbronnen kunnen worden ontwikkeld. Dit is van belang nu de economische positie van de vissers onder druk staat door hoge brandstofprijzen en import van kweekvis uit het Verre Oosten. Multipurpose maritiem ondernemerschap vraagt niet alleen technologische aanpassingen aan schepen en andere competenties van de bemanning, maar ook nieuwe vormen van ondernemerschap. Verder is samenwerking binnen de sector belangrijk om de visserijsector te positioneren als aantrekkelijke aanbieder, maar ook om onderhandelingskracht te creëren ten opzichte van de klanten. Multipurpose maritiem ondernemerschap is nog maar beperkt tot ontwikkeling gekomen. InnovatieNetwerk en Nederland Maritiem Land hebben LEI Wageningen UR daarom gevraagd 5 (dubbele) business cases te ontwikkelen voor multipurpose maritiem ondernemen: voor een bestaand schip, respectievelijk een nieuw te bouwen schip, voor 40 meter en voor 24 meter kotters. Hiermee kan de visser op een eenvoudige manier zelf bepalen of het uitvoeren van nevenactiviteiten op zee hem een aantrekkelijk verdienmodel biedt. Er blijken wel degelijk perspectiefvolle nevenactiviteiten voor de kottervisserij te zijn bij zee- en visserijonderzoek, vis- en zeewierkweek en afvalverwijdering ('schoonvissen'). De potentiële omvang van de markt schat het LEI op gemiddeld 13,5 miljoen euro met mogelijk nog eens een incidentele, tijdelijke extra, markt van 5 miljoen euro (schoonvissen), wat voor een beperkt aantal visserijondernemers interessant kan zijn. De huidige omzet aan nevenactiviteiten schat het LEI op maximaal rond 4,5 miljoen euro. Er is een begeleidingscommissie gevormd die tijdens het onderzoek eenmaal is bijeengekomen. De commissie bestond uit Bert de Vries (Scheepsbouw Nederland), Peter Everaardt (Engenius), Pieter 't Hart (Koers en Vaart), Pieter Louwe van Slooten (visserijondernemer) en Rems Cramer (visserijondernemer). Verder zijn (telefonische) interviews gehouden met Lex Oosterbaan (RWS Noordzee), Bert Veerman (KIMO), Henk en Erik Groen (Rederij Groen), Piet Roos en Henk Demkes (ministerie van EL&I), Diede de Pagina 2

Pagina 4

Voor kranten, online drukwerk en maandbladen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw weekbladen.

540 Lees publicatie 212Home


You need flash player to view this online publication