Dit is maar één van talloze mogelijke voorbeelden. Het algemene punt is dat het gebruik van natuur als kapitaalgoed moeilijk te verenigen is met het feit dat de moderne mens steeds minder risico’s op het gebied van de fysieke veiligheid accepteert. Risico-aversie, zeker waar het de volksgezondheid betreft, is sterk ontwikkeld in onze welvaarts-maatschappij. Die afkeer geldt met name voor risico’s die wij niet in de hand hebben zoals natuurverschijnselen. Voor risico’s die uit eigen gedragskeuzen voortkomen, zoals bewapening, autorijden of roken, is onze tolerantiedrempel een stuk hoger. 3.4 Een richtlijn voor handelen Bovenstaande vormt maar een gedeeltelijke verklaring voor de onderbenutting van natuur als kapitaalgoed. Er zijn nog andere, bijv. het goed laten functioneren van natuur als kapitaalgoed vergt vaak veel ruimte (denk bijv. aan helofytenfilters voor waterzuivering), een evident nadeel in dichtbevolkte streken. Bij een in omvang toenemende en welvarender wereldbevolking wordt dit een steeds nijpender probleem. Daarmee is het ruimtebeslag dat de mens legt op onze planeet misschien wel de grootste bedreiging voor het benutten van de natuur als kapitaalgoed. Men kan zich daarbij neerleggen maar het gevoel blijft dat zo grote kansen blijven liggen. De potentiële voordelen zijn immers aanzienlijk: natuur als kapitaalgoed is gratis, evolutionair beproefd en bijgevolg robuust, en onuitputtelijk. In praktische zin ligt de uitdaging in het vinden van manieren om de nadelen - moeilijke beheersbaarheid door afhankelijkheid van natuurlijke fluctuaties, risico’s en (soms) het ruimtebeslag - te verzachten of te accepteren. Hierbij zijn, in een geleide markteconomie als de onze, bedrijven de aangewezen actoren om deze manieren te vinden en te exploiteren. Voor de overheid is hier slechts een voorwaardenscheppende en stimulerende rol weggelegd. 31 Pagina 38

Pagina 40

Interactieve e-vakblad, deze mailing of onderzoeksrapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie converteren van digitale onderwijscatalogussen.

538 Lees publicatie 209Home


You need flash player to view this online publication