40 ring onderhevig zijn. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat de wijze van samenwerken ook anders moet om innovaties een aantal stappen verder te brengen. De leeraanpak van ‘het zelf doen’ volgt de innovatieprofessionals en draagt bij aan het structureren van de opkomende problemen. Dit type leren is collectief en strategisch en vraagt om sociale leerstrategieen voor dit ‘zelf doen’. Onderzoeken Innoveren Adviseren Opleiden Het ‘zelf doen’ is gericht op het voor elkaar krijgen wat men voor ogen heeft met de innovatie. De InnovatieCampus beoogt grensverleggend in de praktijk te zijn. Daarmee zijn de andere aanbieders (adviesbureaus, onderzoeksinstellingen en opleidingen) niet overbodig. Integendeel, het complementaire karakter van de InnovatieCampus schuilt in haar focus op synthese en doorbraken die nodig zijn om verder te komen. Zij maakt handig gebruik van de andere richtingen die in essentie van buitenaf inwerken. De InnovatieCampus draagt van binnenuit bij aan innovatieprocessen De InnovatieAcademie is tijdelijk onderdeel van het innovatieproces met het specifieke doel de betrokkenen zo effectief mogelijk te laten samenwerken door ruimte te maken voor reflectie en creativiteit. Organisatievormen/Kanttekeningen De InnovatieCampus is open en kan meer vormen aannemen. De moeilijkheid van een InnovatieCampus ligt in de bereidheid van mensen om samen competenties te ontwikkelen vanuit een goed begrepen eigenbelang. Een dergelijk aanbod moet dus voor meerdere partijen aantrekkelijk zijn, zelfs voor de ‘niet-ontvankelijken’. Een belangrijke rol is die van convenor, degene die mensen weet te verleiden tot meedoen op basis van de inhoud en mensen bereid weet te vinden om te investeren in een proces zonder zekere uitkomst. Pagina 49
Pagina 51Scoor meer met een web winkel in uw magazines. Velen gingen u voor en publiceerden archief online.
532 Lees publicatie 205Home