Voorwoord Innoveren en leren zijn onafscheidelijk. Want innovatie staat voor vernieuwing en dat betekent dat wat gewoon was niet langer gewoon is. Mensen moeten dan nieuwe dingen leren. Dat kan van alles zijn: nieuwe kennis opdoen, nieuwe oplossingen bedenken, nieuwe mensen ontmoeten en daarmee samenwerken, andere mensen overtuigen dat het nieuwe ook goed voor hen is, nieuwe routines ontwerpen en instuderen en nog veel meer. Als je bijvoorbeeld goed naar de innovatieprocessen van InnovatieNetwerk kijkt, dan zie je eigenlijk dat de betrokken partijen voortdurend met elkaar aan het leren zijn: over de problematiek waarop een innovatief concept een antwoord moet zijn, over de precieze invulling van het concept, over de omgeving waarin zo’n concept zou moeten werken, etcetera. Als je dan vervolgens kijkt naar de rol die InnovatieNetwerk in deze processen heeft, dan is die rol niet alleen te duiden als ‘aanjager van innovatieprocessen’ maar ook als ‘facilitator van leerprocessen’ tussen partijen die innovaties tot een succes moeten maken. De praktijk van innoveren laat zien dat deze leerprocessen niet altijd soepel verlopen. Daarover is nog veel ‘bij te leren’ (of mogelijk ook ‘af te leren’). Zeker als het gaat om de fasen waarin een innovatief concept zich bijvoorbeeld na een succesvol eerste experiment wil doorontwikkelen en wil verspreiden. Want juist in die fasen van een innovatieproces, waarin meerdere partijen mee moeten gaan doen en dus mee moeten gaan leren, ontstaan vaak tekorten in dit leren. In dit rapport wordt een InnovatieAcademie voorgesteld die zich ten doel stelt de leertekorten te verhelpen door het versterken van sociale leerprocessen binnen netwerken van partijen. Pagina 2
Pagina 4Interactieve web brochure, deze artikel of onderwijs catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal op uw website plaatsen van digitale folders.
532 Lees publicatie 205Home